“Saya sangat s3dih..” Tun M d3dah punca Pakatan Harapan k4lah, kaitkan Anwar dan Muhyiddin

Sehari selepas perlantikan Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri ke-8, Dr. Mahathir mula bercerita kisah di sebalik tabir serta apa yang berlaku.

Dr Mahathir Mohamad yang juga bekas perdana menteri hari ini menyaIahkan Muhyiddin Yassin yang menurutnya sengaja mencari alasan untuk mewujudkan kriisis poIitik agar dilantik sebagai perdana menteri.

Beliau juga mengakui berasa sedih kerana tidak sempat mencukupkan jumlah sokongan untuk dilantik semula sebagai perdana menteri kerana PKR, DAP dan 92 ahli parlimen Amanah menyokong Anwar Ibrahim.

Mahathir berkata demikian dalam mesyuarat tertutup ahli Bersatu di Putrajaya yang disiarkan secara langsung di laman Facebook rasmi Amanah, mungkin secara tidak sengaja.

Mahathir berkata Muhyiddin memperalatkan Anwar untuk mewujudkan kriisis poIitik dalam PH.

Beliau berkata salah seorang setiausaha poIitiknya telah memberitahunya bahawa Anwar mahu menuntut jawatan timbalan perdana menteri semasa majlis presiden PH yang berlangsung 21 Feb lalu.

Ia membuat Mahathir dan pemimpin parti sangat mar4h, tetapi senario itu tidak pernah menjadi kenyataan.

” Sebaliknya, (yang tidak berlaku) semua pemimpin (PH) menyokong saya. Beliau (Muhyiddin) memerlukan alasan untuk mewujudkan kriisis.

” Bila parti keluar daripada PH itu jadi sebab kriisis,” kata Mahathir, menjawab soalan yang bertanya tentang Muhyiddin dan Anwar.

Mahathir mengulas lanjut dengan menerangkan bagaimana perancangannya untuk dilantik semula sebagai perdana menteri di tengah-tengah kriisis itu telah digagaIkan oleh Anwar.

Menurut Mahathir, Anwar telah mendapat sokongan daripada 92 ahli parlimen PH untuk menjadi perdana menteri apabila mereka ditemuramah oleh Yang di-Pertuan Agong pada Rabu lepas.

Pada masa itu, Mahathir mencadangkan untuk menerajui kerajaan perpaduan. PH menolak cadangan itu kerana menganggap kerajaan perpaduan tidak akan komited dengan manifesto pilihan raya mereka dan memberikan terlalu banyak kuasa pada perdana menteri.

” Saya sangat sedih kaIah, kerana dia (Anwar) dapat sokongan PH untuk dicalonkan (sebagai perdana menteri). Dia mempunyai 92 (sokongan ahli parlimen). Saya mempunyai 60 atau lebih, kami boleh memperoleh majoriti.

” Dia mahu menjadi calon, walaupun dia sepatutnya tahu dia tidak dapat memperolehnya (sokongan majoriti).

” Dia tuntut nak jadi calon (perdana menteri), orang macam tu percaya benda tak betul sebab dia nak (jadi perdana menteri,” kata Mahathir.

Anwar dan PH hanya kembali menyokong Mahathir pada petang Jumaat selepas Muhyiddin berjaya mendapat sokongan sebahagian besar ahli parlimen Bersatu untuk bekerjasama dengan Umno, PAS, Gabungan Parti Sarawak dan beberapa parti kecil.

Walaupun sehingga saat akhir PH masih berusaha mendapatkan sokongan majoriti ahli parlimen, Istana Negara mengumumkan bahawa Muhyiddin telah berjaya memperoleh jumlah berkenaan.

Muhyiddin mengangkat sumpah sebagai perdana menteri kelapan pagi ini.

Mahathir menyifatkan Muhyiddin sebagai pengkhiianat kerana kesediaannya bekerjasama dengan Najib Abdul Razak, yang kini menghadapi perbiicaraan.

” Muhyiddin sanggup membantu kerana dia mahu menjadi perdana menteri,” kata Mahathir.

 

Sumber: malaysiakini

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Be the first to comment on "“Saya sangat s3dih..” Tun M d3dah punca Pakatan Harapan k4lah, kaitkan Anwar dan Muhyiddin"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*