Diana Danielle k3cewa dengan pelantikan dan persoal kelayakan King Coco. Ini komen Diana yang padu habis!

Pelantikan Instafam0us yang pernah menc3tuskan k0ntroversi, Marshairah Ismail atau King Coco, sebagai Ketua Srikandi Bersatu bahagian Bagan Serai mendapat pelbagai resp0n daripada orang ramai. Difahamkan King Coco menew4skan dua cal0n yang lain dan memper0leh sebanyak 62 undian.

Diana Danielle di media s0siaI meIuahkan rasa kecew4 dengan peIantikan tersebut. Sebagai seseorang yang berasaI dari Bagan Serai, Perak, Diana mer4gui keIayakan King Coco sebagai wakil rkyat.

Pelakon drama Raisha ini mempersoaIkan kred1biliti seorang influ3ncer sehingga melayakkannya sebagai wakil rkyat. Diana turut mempersoalkan adakah 1nfluencer atau instafam0us sepertinya menyedari betapa besarnya tanggvngjwabnya kepada orang ramai.

Keluarga saya asal Bukit Merah, saya k3cewa dgn perlantikan yang tidak berkuaIiti macam ni. Dia tak layak. Jangan h4ncurkan harapan rakyat dengan pemilihan tidak matang macam ni. Harap maklum Bagan Serai.

Petikan dari ikim.com.my tentang hrapan rkyat dan tanggvngjwab Wakil R4kyat – Peranan Wakil Rkyat, Prof. Madya Dr. Shamrahayu Ab Aziz June 23, 2015

Apakah harapan kita kepada para wakil rakyat?

“Wakil R4kyat” merupakan mereka yang dipiIih sebagai wakiI menerusi sistem pilihan raya. Secara umumnya terdapat tiga fungsi utama para wakil rkyat. Pertama, sebagai mekanisme penyampai pendapat dan kehendak rkyat; Kedua, sebagai pembuat atau penggubaI undang-undang (legilatif) dan Ketiga, sebagai mekanisme semak dan imbang ke atas kuasa-kuasa eksekutif.

Wakil Rakyat

Sebagai seorang yang dipilih sebagai wakil salah satu peranan utama mereka ialah mewakili rkyat kawasan pilihan rayanya. Justeru, wakil rkyat tersebut menggaIas amanah besar yang hendaklah ditunai dengan jujur dan bijaksana sebagaimana kehendak mereka yang berada di daerah pilihan rayanya.

Wakil rkyat itu bukan sahaja mewakili rakyat yang mengundi mereka semasa pilihan raya tetapi juga rkyat yang tidak menyokong atau tidak mengundi mereka semasa pilihan raya.

Dalam perkhidmatan wakil rkyat, hendaklah wvjud ruang-ruang untuk rkyat berhbung bagi mendapatkan mklumat dan b4ntuan. Selain itu kepentingan rkyat boleh dijaga dengan saIuran bntuan serta projek-projek tempatan. Wakil rakyat hendaklah menyediakan aks3s maklumat kepda rkyatnya mengenai agend4 penting negari atau negara.

Wakil rakyat juga perlu meIibatkan rkyat dan menjelaskan peranan mereka dalam k0nfIik serta perlu membina k0nsensus dan mencapai penyelesaian. Wakil rkyat perlu resp0nsif kepada keperluan rakyat.

 

Kredit : Diana Danielle

SUMBER

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Be the first to comment on "Diana Danielle k3cewa dengan pelantikan dan persoal kelayakan King Coco. Ini komen Diana yang padu habis!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*