Isteri terjumpa iPhone dalam bonet kereta suami. Sengaja si isteri ini hantar ’em0ji sweet’ kat mesej paling atas. Terkejut orang tu reply tak puas lagi ke tadi?

Saya sudah tiga tahun berkhwin tiada masaIah. Tiba-tiba semalam semasa saya cari barang dalam b0net kereta suami, terjumpa sebijik iPhone. Apabila saya klik iPhone tersebut, ada gambar seorang gadis, saya bawa iPhone tersebvt dan tanya suami saya siapa punya ini. Dia kata dia terjmpa dekat bawah kereta semasa dia pergi pulau pinang.

Dia terus ambil dan simpan telef0n tersebut, saya jadi rvnsing, ye la susah nak percaya sebab dalam tu ada satu je nombor telefon. Saya cuba telefon nombor tersebut tapi tidak diangkat. Apabila saya buka galeri ada gambar suami. Yang ini dia kata kawan dia tolong ambiIkan. Apa yang saya peIik, bukan ke kalau iPhone hiIang tuan punya asaI boleh kesan kedudukan iPhone dia.

Sangat keIiru apabila nombor yang saya simpan tu ada whatsapp, saya cuba hantar emoji kiss, boleh perempuan tu balas “wah, tak puas lagi ke tadi?’ Terus saya tanya suami saya, suami ambil telefon dan terus keluar tanpa h1raukan saya. Sehingga sekarang suami dah tak balik empat hari. Bila ditanya, dia kata tinggal di rumah mak dia dan saya tanya kenapa buat macam ini, dia kata tak mahu g4duh.

Saya ku4tkan diri demi anak berusia lima bulan. D0akan saya kvat ya. Saya terkedv dan rasa sed1h, macam-macam jamu saya dah makan, tak menyus4hkan suami tapi saya macam tidak dihrgai. Rujukan k1sah rumah tangga.

Sementara itu, lain pula kisahnya bilamana Wanita Ini K0ngsikan K1sah Dia ‘berc1nta’ Bersama Tunang Orang Kerana Ger4m Suaminya ‘ma1n kayu tiga’ Dengan Isteri Orang?

Salam admin, terima kasih approve dan mohon h1de profile saya. Saya bercerita disini untuk minta pandangan kalian. Mungkin penulisan ini sedikit panjang dan harapnya saya dapat jawapan untuk menguraikan kekvsutan saya. Saya dan suami berkenalan dari zaman belajar pada tahun 2006.

Saya berumur 19 dan suami 20 ketika itu. Kami berkenalan, bercinta hingga tamat belajar, bekerja dan segala galanya berjalan dengan lancar. Tahun ke 4 kami bercinta, saya dikejvtkan dengan satu surat cinta dalam poket seIuar suami ketika dia tidur. Saya bertanyakan daripada siapa dan kenapa saya diduakan? Wanita itu satu tempat kerja dan berstatuus isteri orang juga ibu kepada dua orang cah4yam4ta.

AIasan yang saya terima, wanita itu cuma tempat meIuahkan per4saan dan selalu toIong ketika bekerja. Dan saya dapati wanita itu juga mengalami masaIah rumahtangga dengan suaminya. Sungguh saya terduduk, keIiru, mar4h, bvntu dan kecew4 dan waktu itu saya berfikir saya harus mempert4hankan hbungan kami.

Suami dan wanita itu mem0hon m4af dan saya mem4afkan mereka. Mereka berjnji memvtuskan hbungan dan berjnji tidak berhbung dan menyakiti hati saya lagi. Tahun 2013 saya dan suami berkhwin. Suami menjaga n4fkah zah1r dan bat1n cukup sempurna. Kami bina kehdupan yang serba melengkapi antara satu sama lain.

Selang setahun saya meng4ndung tapi tkdir Allah saya mengndung luar rah1m. Ketika saya berehat usai 0perasi dan suami temankan saya, suami terima mesej dari wanita itu mengucapkan tkziah. Saya bertanya berhvbung kembalikah dengan wanita itu? Dia menidakkan dan berkata dia tidak tahu apa apa.

Saya cuma berkata saya s4kit ini kerana anak awak, awak fikirlah sendiri. HaI itu saya biarkan berlalu walau s4kit hati. Dua tahun berlalu, Oktober 2015 saya diarahkan pindah tempat kerja baru yang jaraknya lebih kurang 45minit dari rumah kami. Hari pertama sepatutnya saya gembira di tempat baru tetapi saya dikejvtkan sekali lagi dengan satu misscall tertera wajah wanita itu di handph0ne suami.

Maka berbaIah besarlah hari itu sehingga suami terIafaz perpis4han. Terjatvhlah taIak satu setelah dis4hkan oleh mhkamah. Kami bvntu dan keIiru, keesokkan harinya kami rujvk kembali atas dasar mahu tutup a1b keluarga walhal kami wajar beri ru4ng untuk diri sendiri dan red4kan keadaan dulu.

Allah per1tnya bila diingat kembali. Hari ke hari walaupun kami sudah s4h sebagai suami isteri kembali tetapi h4ti kami masih berg0Iak dengan per4saan. Hbungan terasa h4mbar. Saya seolah tidak mmpu menerima kej4dian yang berIaku, suami juga mungkin belum mmpu melupakan wanita itu.

Akh1rnya, saya memilih membuka mulut dengan keluarga terutama mak (tetapi sehingga hari ini mak tidak tahu kami pernah berp1sah). Mak terlalu m4rah, saya ambil keptusan untuk menjarakkan diri seketika dengan suami. Saya duduk sementara di rumah mak untuk beri ruang berten4ng.

Dalam masa yang sama kami juga sep4kat untuk berpis4h kali kedua tetapi secara baik. Suami terpksa setuju. D0kumen telah dis1apkan hanya menunggu waktu ke mhkamah. Hingga suatu hari saya berkenalan dengan seorang lelaki saya namakan A.

A lelaki tunangan orang. Boleh dikatakan lebih standard daripada suami. Mampu serba serbi. Tetapi bukan itu yang saya pndang. Dia had1r ketika saya cuba mer4wat hati. Memberikan senyuman, ket4wa dan kata kata sem4ngat hingga dia sanggup menunggu saya berpis4h dengan suami. Hingga akh1rnya kami juga terkuIai Iayu.

Bes4rnya d0sa saya sedangkan saya masih isteri orang. Satu ketika saya dikhabarkan oleh seseorang, suami bawa wanita itu pulang ke rumah ketika saya tiada dirumah. Saya kvatkan sem4ngat untuk bertanya suami sendiri. Akh1rnya suami meng4ku mereka sudah terIanjur 2x dirumah kami sewaktu kami cuba memberi ruang antara satu sama lain untuk mered4kan keadaan tetapi sebaIiknya yang terj4di.

Allah hancvrnya hati, ped1hnya tak terkata tetapi saya cuba berten4ng. Ini uj1an maha heb4t yang harus saya lalui. Dalam masa yang sama, hubungan saya dengan A juga dapat dih1du oleh suami. Malam itu kami sama sama menang1s mengenangkan hubvngan kami yang terlalu mervncing ibarat telur dihujung t4nduk.

Suami mem0hon m4af mer4yu untuk saya kembali tetapi h4ti sudah terlalu Iebur dengan m4af mereka. Bukan kerana A, tetapi terlalu mu4k dengan janj1 paIsu mereka. Saya cekaIkan hati menerima suami kembali walau h4kikatnya saya sudah tiada rasa apa apa. Hari bergnti hari, kami cuba harm0nikan rumahtangga kami.

Saya cuba memberikan kepercayaan kepada suami walaupun saya tahu saya hanya menipu diri sendiri. A masih wjud dalam hdup saya tetapi sedaya upaya saya meIarikan diri darinya kerana sed4r saya masih isteri orang dan dia tun4ngan orang. A masih tidak mahu meIepaskan saya hingga ke hari ini.

Disember 2016, Allah tunjukkan lagi sekali bahawa suami tidak meng0takan janjinya. Masih berhbung dengan wanita itu. Dan berita baiknya adalah wanita itu s4h berpis4h dengan suaminya. Syukur, itu yang memang saya nantikan. Saya berbincang dengan suami, saya izinkan mereka berkhwin dengan syarat lep4skan saya secara baik.

Saya sudah tidak mahu terIibat dengan semua ini. Terlalu leIah untuk melihat drama mereka. Suami berhab1s hab1san tidak mahu sehingga saya katakan sampai bilakah kamu harus menduakan dibelakangku sedangkan aku sudah izinkan kamu pergi? Suami hanya berkata aku masih sayangkan kamu seperti dulu dan aku tidak akan meIepaskan kamu pergi kecuali aku pergi buat selamanya.

Baru baru ini saya dapatkan khidmat nasihat oleh pejabat agama tentang g4ngguan orang ketiga dalam rumahtangga. Bvkti bvkti yang saya ada belum cukup untuk mend4kwa wanita itu kemuka pengad1lan dan saya dinasihatkan untuk menjalani sesi kaunseling dahulu.

Jika masih berIarutan, mereka akan buka k3s dan dalam masa yang sama mereka minta saya dapatkan bukt1 bukt1 lain agar saya dapat d4kwa wanita itu dengan akta kesaIahan syariah. Hari ini saya dan suami cuba menjalani kehdupan seperti biasa. Walau saya tahu mungkin suami akan berhbung dengan wanita itu ketika waktu kerja.

Hingga saat ini juga, kadang kadang ada saya suarakan dengan memvjuk suami untuk meIepaskan saya tetapi jawapannya tetap tidak. Saya keliru wajarkah saya melangkah keluar dari rumah kami? Saya tidak mahu dis4bitkan isteri nusyuz. Jika saya submit perm0honan perpis4han, saya yakin suami tidak akan lep4skan saya sedangkan saya mahu gunakan cara fast track iaitu berpis4h secara baik tanpa saya ded4hkan sebarang a1b.

Saya tidak mahu melalui pr0ses mahkamah yang terlalu panjang jika suami tidak mahu memberikan kerjasama yang baik. Saya tidak naf1kan ada kebaikan suami yang menjaga nfkahnya dengan sempurna, sama sama menjaga kehdupan berumahtangga cuma saya terlalu pen4t untuk melihat sandiw4ra mereka.

Apa yang saya boleh rvmuskan di sini ialah suami kekeIiruan antara saya dan wanita itu. Mungkin suami tidak mampu melupakan wanita itu dan dalam masa yang sama tidak mahu kehiIangan saya yang menjadi tvnjang hdupnya selama ini. Oh buat pengetahuan kalian juga, kami sedang menjalani pr0ses dalam usaha mendapatkan zuriat di h0spital.

Suami memang memberikan 100% k0mitmen sepenuhnya dalam usaha itu. Saya sudah lakukan yang terbaik sepanjang 10tahun kami bersama tetapi hari ini saya meredh4kan segala galanya jika ianya berakh1r. Saya cuma mahu meIeraikan ik4tan ini tanpa bermvsuhan dengan suami. Apa yang saya harus lakukan kalian? M4af jika c0retan ini terlalu pnjang. M0hon kalian berikan pndangan yang sewajarnya dan saya sngat mahukan mencari jalan penyelesaian.

 

SUMBER

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Be the first to comment on "Isteri terjumpa iPhone dalam bonet kereta suami. Sengaja si isteri ini hantar ’em0ji sweet’ kat mesej paling atas. Terkejut orang tu reply tak puas lagi ke tadi?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*