“Nak beli pil per4ncang tuan..” lagi alasan tak mun4sabah ingk4r PKP

DIANGGARKAN 300 daripada 3,500 kenderaan yang ingin masuk ke Bandar Chukai setiap hari diarahkan berpatah balik selepas memberi al4san tidak munasabah.

Antara alasan diberikan orang awam adalah mahu membeli pil perancang dan membeli makanan walaupun waktu perniagaan sudah dihentikan ketika ditahan polis dalam sekatan jalan raya (SJR) di sekitar daerah Kemaman.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintendan Hanyan Ramlan berkata, pihaknya mengambil pendekatan yang lebih tegas bagi meng3lak orang ramai mengambil kesempatan memandangkan masih ada segelintir pihak mengingkari Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) walaupun hampir sebulan perintah itu dilaksanakan.

“Sebelum ini, kita hanya minta individu yang terbabit berpatah balik selepas nasihat diberikan tetapi kini kita mengambil langkah mengenakan kompavn dan tangkap jika mereka ingkar,” katanya ketika dihubungi di Chukai, hari ini.

Hanyan berkata, pihaknya turut meletakkan gegantung di empat lokasi SJR iaitu di Bukit Kuang, Sekolah Kebangsaan Pusat, Mak Lagam dan Tol Chukai.

Katanya, gegantung itu sebagai amaran keras kepada orang ramai supaya patuh kepada arahan PKP.

“Cadangan pemasangan gegantung ini daripada kami tetapi ia turut mendapat sokongan individu yang turut menyumbang bagi merealisasikannya.

“Peringatan dan nasihat sudah diberikan namun sekiranya mereka masih lagi berdegil, maaf tiada layanan kayangan untuk mereka,” katanya.

Ingk4r PKP: D3nda RM1,000 terlampau rendah, masih ramai ingk4r – Ismail Sabri

Dalam pada itu Kerajaan mempertimbangkan kemungkinan untuk menaikkan kadar kompavn dan d3nda terhadap mereka yang i1ngkar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) daripada kadar sedia ada iaitu RM1,000.

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan serius untuk membuat pertimbangan semula memandangkan jumlah mereka yang dit4han masih tinggi walaupun telah memasuki hari ke-24 PKP.

Selain menaikkan kadar kompavn serta d3nda, beliau berkata, tempoh hukvman p3njara juga perlu dipanjangkan agar ia menjadi pengajaran kepada rakyat Malaysia yang lain.

“Kalau lihat di Singapura, (berkuat kuasa) 17 april ini, hvkuman pes4lah pertama adalah SD10,000 (RM30,492), kes4lahan kedua SD20,000 (RM60,948). Di Korea Selatan, kes4lahan pertama sekali pun RM35,000. Di Indonesia kalau tak silap saya 300 juta rupiah (RM82,000).

Hvkuman d3nda sahaja sudah memadai untuk dikenakan kepada pes4lah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dikuatkuasakan kerajaan bagi mengekang penvlaran w4bak COV1ID-19.

Selain itu, pihak polis, Pendakwa Raya dan mahkamah dicadangkan menggunakan budi bicara dalam setiap kes terhadap pes4lah yang i1ngkar, bergantung kepada fakta dan keadaan.

Peguam Datuk Geethan Ram Vincent, berkata kebanyakan pes4lah pel4nggaran PKP mengaku s4lah pada peringkat awal, oleh itu mahkamah perlu mengambil kira faktor berkenaan dalam menjatuhkan hvkuman.

Beliau berkata, hampir kesemua mereka juga adalah pes4lah pertama, dan ia adalah satu faktor mitigasi (dirin1gankan hvkuman) yang perlu diambil kira.

 

Sumber: musangviral

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Be the first to comment on "“Nak beli pil per4ncang tuan..” lagi alasan tak mun4sabah ingk4r PKP"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*