Rohingya minta Selayang diberikan kepada mereka – “beri kami Selayang sudah cukup, Melayu jangan kacau”

Keresahan rakyat Malaysia mengenai keberadaan ribuan pelarian Rohingya menjadi antara isu yang sedang hangat diperkatakan.

Malah, tular di laman Facebook, ada yang mendakwa kawasan di Selayang mempunyai antara kawasan paling ramai pelarian etnik Rohinya tinggal.

Namun, apa yang dikesali penduduk tempatan adalah mereka mendakwa terdapat segelintir pelarian Rohingya tidak mematuhi arahan Perintah Kawalan Pergerakan.

Image may contain: outdoor

No photo description available.

Sedangkan, Selayang kini merupakan antara kawasan yang dikawal getat, apabila pihak polis dan ATM telah memasang kawat berduri bagi mengawal pergerakan penduduk.

Malah, terdahulu sudah tular video seorang warga asing bertindak memotong kawat berduri yang dipasang untuk meloloskan diri, mendapat kritikan ramai terutama penduduk di situ yang merasakan keselamatan mula terancam.

Malah sentimen mengenai pelarian Rohingya ini semakin ‘panas’, apabila tular pula pesanan Whatsapps berbentuk audio, yang didakwa daripada salah seorang pelarian, yang dikatakan mahu menuntut hak mereka di Selayang.

Bagaimana pun, setakat ini tiada butiran yang mengesahkan penularan gambar dan audio tersebut. Akan tetapi diharapkan para penduduk terus mematuhi dan mengikut arahan pihak kerajaan.

 

Sumber: Shogun IV Teefour , Bernama, Youtube

SUMBER

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Be the first to comment on "Rohingya minta Selayang diberikan kepada mereka – “beri kami Selayang sudah cukup, Melayu jangan kacau”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*