Bila isteri mengadu dihin4, aku buat tak tahu. Haritu masa aku tiba2 balik, mak tengah jerit2. Aku terkejut!

Foto sekadar hiasan. Assalamualaikum kepada semua pembaca. Saja aku kongsikan kisah ini kerana baru-baru ni apabila PM menyatakan kita mungkin tidak akan beraya, secara sp0ntan isteriku memberikan respond,

“Ayang ok je kalau tak raya, kalau raya pun selalu penuh drama je”.

Aku sebnarnya terk3du dengan apa yang diperkatakan oleh isteriku. Berhari hari rasanya tidak tidur kerana kata kata itu terngiang-ngiang ditelingaku.

Aku mulakan dengan kisah kami. Aku berkhwin dengan isteriku atas pilihan sendiri. Tiada haIangan dari ibu mahupun keluarga. Kini usia perkahwinan sudah pun 12 tahun dan kami masih belum punya cahaya mata.

Untuk pengetahuan pembaca, isteriku adalah ‘lebih’ dari semua segi berbanding aku. Baik pendidikan, kerjaya mahupun pendapatan. Untuk menjelaskan part ni, gaji isteriku adalah lebih 4 kali dari gaji aku.

Diawal perk4hwinan, aku nampak semua eff0rt yang dilalukan oleh isteriku untuk mengambil hati ibu dan adik beradik. Kalau ada birthday sesiapa dia selalu belikan kek. Untuk ibu pula selalu dia selalu menghantar kiriman barang secara o0nline.

Kami tinggal berasingan dengan keluarga. Isteriku ini rajin orangnya, dari perihal menjaga rumah, masak dan even menjaga aku. Perfect. Tidak ada cac4t ceIa. Malah setiap kali selepas solat dan sebelum tidur, pasti dia akan memohon ma4f walaupun aku tak pasti apa d0sanya.

Cuma, 4 5 tahun kebelakang ini banyak benda yang tak kena. Setiap kali balik kerumah ibuku, ada je Iuahan rasa terhadap ibu mahupun adik beradik yang lain.

Namun resp0nd aku biasalah, ‘Abang tak nampak pun’. Memang aku tak nampak dan tak pernah dengar apa apa. Isteriku kata semuanya berlaku bila aku keluar ke kedai atau berjumpa kawan kawan.

Dari sejak hari aku tidak mengend4hkan cerita isteriku itu, dia ‘jarang’ sangat mengadu. Aku kira semuanya dah selesai.

Sehinggalah suatu hari, aku keluar nak berjumpa kawan. Tapi aku tertinggal wallet. Aku p4tah balik, aku dengar ibu sedang mar4h isteriku. Tinggi suaranya. Aku terkejvt. Betullah seperti apa yang isteriku adukan.

Sejak dari hari itu, aku mula membuka mata dan memasang telinga. Ye semua benda tak kena. Kakakku bila bercakap selalu perIi isteriku. Terutamanya soaI anak. Sed1h sangat aku rasa.

Ibu pula pernah bertanya kepada isteriku kain baju raya beli di mana. Bila isteri aku bercerita dimana tempat dia beli, ibukan akan jawab, “Yelah ibu tak mampu”.

Aku jadi peIik. Ibu yang tanya, kemudian jawapan itu di twist seolah isteriku nak tunjuk Iagak. Ni aku dengar sendiri ketika isteri sedang men0Iong ibu masak di dapur.

Kalau raya memang penuh drama, ibu tak suka aku balik beraya dirumah mertuaku. Kalau tiba giliran disana, ibu mesti call aku minta aku balik cepat dengan pelbagai aIasan. Kalau gilirannya di rumah ibu, memang susah ibu nak lepaskan kami balik kesebelah sana.

Malah semua masakan isteriku menjadi salah. Ada sahaja terlebih dan terkurang. Actually bila aku makan, taklah seperti yang mereka perkatakan. Sekarang ni aku cuma mampu meIarang isteriku masak di rumah ibu. Aku dah tak sanggup nak dengar kata-kata mereka.

Apa ibu nak semua aku dah cuba penuhi. Ibu aku rajin meIancong, aku sp0nsor. Ibu nak beli pekakas elektrik aku belikan. Kadang kadang, ada bahagian yang isteriku tambah duit. Ibu tak boleh nampak sesuatu yang baru dalam rumah aku. Pasti ibu akan Iahirkan keinginannya.

Korang tahu apa resp0nd isteriku bila tiap kali ibu meminta itu dan ini. Dia akan cakap,

“Abang belikanlah ibu barang tu. Kalau tak sekarang, bila lagi. Ibu dah tua, abang kena gembirakan hati ibu. Abang tak cukup duit abang cakap, ayang tambahkan”.

Aduh berkaca m4ta aku masa aku menulis ni. Baikkan isteri aku.

Malam tadi aku c0nfess dengan isteriku. Kebetulan aku baru sahaja menghadiahkan rantai emas buat ibuku sebelum PKP.

Untuk pengetahuan semua, seperti biasa isteriku chip in. Aku mulakan perbualan dengan bertanya tentang cukupkah nafkah yang aku bagi. Isteriku jawab,

“Cukup sangat Abang, abang dah bagi lebih dari sepatutnya. Duit tu Ayang simpan dalam tabung haji”.

Aku cakap, aku jarang belikan isteriku dengan benda benda yang mewah mewah dan kebanyakan benda semua dibeli duitnya sendiri.

Dan jawapannya,

“Abang, nafkah abang terhadap Ayang yang wajib dah abang tunaikan. Tak ada kurang pun. Bila abang dah mampu nanti abang belikanlah. Buat masa ni Insyaallah semuanya cukup. Lagi pun ada juga benda yang Ayang nak, Abang dah belikan. Benda-benda tu cuma hadiah je kan, bukannya wajib”.

Aku menang1s depan isteriku. Bagaimanalah mak dia mendidik isteriku sehingga sebegitu baik dia bert0lak ansur.

Dan Aku teruskan bertanya pada isteriku, kenapa dia masih baik dengan ibuku sedangkan banyak benda yang telah ibuku buat. Sambil senyum isteriku kata,

“Kerana dia ibu abang, kalau dia ibu jiran sebelah dah lama Ayang maki dia”. Sambil isteriku gelak dan buat lawak.

“Ayang perlukan d0a ibu abang. Redh4 ibu pada abang, adalah kebahagiaan kita. Abang berbaktilah kepada ibu abang. Ayang pun tak tau apa saIah Ayang pada keluarga abang. Kitakan manusia biasa. Mesti ada silap.”

“Sebnarnya Ayang takut mana tau Ayang pernah tersiIap terbawa bawa sikap seorang boss ketika bersama adik beradik abang yang buat mereka rasa ann0yed. Abang pun tau memegang jawatan besar ni menjadikan Ayang sangat teg4s.”

“Namun Ayang dah cuba kawal sikap tu bila berada di luar office. Ayang pun tak boleh p4ksa semua orang suka pada Ayang.”

“Ayang dah tak mampu buat baik dengan keluarga abang. Tapi Ayang tak boleh biar abang derh4ka pada ibu abang. Yelah mana kita tau kan, mungkin ada saIah Ayang kot. Yang penting Ayang tau, Ayang dah jaga abang dengan baik.” Dan senyuman isteriku masih terukir.

Allahu. Isteriku mencari salah sendiri. Aku tak pasti adakah isteriku tidak mahu berkongsi dengan aku per4saannya kerana dia sudah tawar hati, atau kerana 12 tahun ini dah cukup mematangkannya. Namun setiap bait ucapannya memang menyentvh hati.

Buat suami-suami di luar sana. Jika ada isteri-isteri terkvrung dalam bilik bila di rumah ibu kita, mula jadi pendiam bila bersama keluarga kita, mula Iuahkan rasa, mula jadi tak kena, kita perlu membuka mata, memasang telinga. Keluarga kita adalah dar4h dag1ng kita tapi mereka juga ‘manusia biasa’.

Buat isteriku, ketahuilah, abang faham per4saan ayang, abang sangat tersep1t dan betul-betul rasa bersaIah.

Terima kasih kerana menjadikan abang suami yang hebat dan anak yang soleh. Abang akan selalu d0akan Ayang mendapat syurga Firdausi seperti yang Ayang idam-idamkan.

Dan aku m0hon kepada pembaca sekalian, doakan aku kuat menghadapi ibuku, tidak derh4ka padanya, dan moga Allah kekalkan hati isteriku untuk terus menyangi aku kerana aku ingin sekali ke syurga bersamanya.

Re4ksi wrganet

Chik Ima –Seorang isteri tu, jika dibenc1 oleh mertua dan ipar duai sekalipun, masih boleh bertahan jika ada sokongan dan kasih sayang suami. Tak perlu membeIa atau mempertahankan isteri sangat, cukuplah dengan memvjuk dan menenangkan, sebab kita pun faham biasa seorang suami akan tersep1t antara isteri dan ibu.

Tapi jika suami tak end4hkan aduan dan menyebelahi pulak mak dia, itu yang boleh jadi burvk akibatnya. Lambat laun b1sul pun pec4h bern4nah.

Mawar Blue –Isteri encik tetap boleh sabar Dan bertahan dengan ibu encik sebab dia rasa ber ‘terima kasih’ pada ibu encik.. Sebab ibu encik berjaya jadikan encik suami yang baik.. Semoga bahagia hingga ke syurga.. Amiin, amiiin Allahumma Amiiin..

Saat Bahagiaku –Saya rasa confessor pon mesti baik kan dengan wife,dia mencintai confessor setulus hati,sepenuh jiw4nya. Masih merendah hati dengan status wife dia, bukan dengan status ladyboss dan status status lain.

I think because of u yourself are just being nice and penyejuk hati dia juga eventhough u are not a husband with load of money to her. But u are so indeed good n sabr with her n ketentuan rezki pasal zur1at. So dia pon berbuat baik dengn u. She pay back in return how u treat her…

Zudakosheeta Zurina –Jaga isteri ko baik baik. Jangan h4ncurkan hati dia. Sabar manusia ada batas tapi ser1us tak paham per4ngai mertua yang jadikan menantu musvh. Banyak komplen itu ini sedangkan mencek1k juga apa kita masak tapi mulut mengomeI. Sedarlah diri dah tua kubvr pun dah memanggil2. Ehh em0si pulak aku haahaaa. Jangan lupa jaga bini ko baik2

Ikhlas Hati –Baiknyer isteri confessor. Selalulah berterima kasih pde isteri anda. Benarlah, kerana dia adalah ibumu, syurga buatmu.

Kalau untuk zur4at, ambil peluang keemasan di bulan ramadhan nie berdoa. lepastu rajin2kanlah jage anak kecil, anak adik ker, kawan ker, jiran ker. Mane tahu lepas nie Allah nak bagi, tidak ade yang mustahiI dengan izinNya..

 

Sumber: Aku yang menyintaimu (Bukan nama sebenar) via IIUMC

Kredit: edisimedia com | tfmsi

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Be the first to comment on "Bila isteri mengadu dihin4, aku buat tak tahu. Haritu masa aku tiba2 balik, mak tengah jerit2. Aku terkejut!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*