Ada Menteri tawar RM1,000 kpd tukang gunting, Ini reaksi spontan Ismail Sabri

BUAT masa ini kerajaan masih tidak membenarkan kedai gunting rambut untuk beroperasi sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Namun menerusi laporan berita pada Selasa, Presiden Persatuan Barber SeMalaysia TN Winda Mohd Tahir mend4kwa ahlinya pernah ditawarkan RM1,000 daripada seorang menteri untuk potongan rambut biasa.

Malah menteri tersebut dikatakan sanggup menawarkan pemandu untuk menjemputnya ke rumah.Bagaimanapun berita itu turut mengejutkan Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob ketika ditanya mengenai pekara tersebut pada sidang media harian di Putrajaya, Selasa petang.

“Berita baharu ni. Saya pun tak dapat berita ini. Dari segi peraturan memang tidak dibolehkan.

“Bagaimanapun itu berita yang tak dapat disahkan, jadi saya tak boleh beri jawapan ya atau tidak,” katanya.

Tambahnya lagi, prosedur operasi standard (SOP) mengenai perkara itu tetap sama.

“Setakat hari ni gunting rambut masih dalam dalam senarai terl4rang… negat1ive list.

“Jadi tak bolehlah sama ada di rumah, ke pejabat ke atau ke kedai gunting, sama saja tak boleh,” katanya.

Pada 28 April lalu, Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr Noor Azmi Ghazali dan Exco Perak, Razman Zakaria did4kwa di m4hkamah Majistret Gerik atas tvduhan mel4nggar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Kedua-duanya did3nda RM1,000 selepas mengaku bers4lah di hadapan Majistret Norhidayati Mohammad Nasr0h.

Beberapa keping gambar Dr Noor Azmi, Razman dan beberapa individu berkumpul menikm4ti jamuan di Lenggong, tular di media sosial pada 18 April lalu.

“Jika rakyat i1ngkar, PKPB boleh ditamatkan & kembali kepada PKP.” -Ismail Sabri

KERAJAAN mendapati masyarakat seolah-olah mengambil mudah kelonggaran diberikan menerusi Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), seolah-olah tiada undang-undang.

Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, ada orang ramai mengambil kesempatan keluar beramai-ramai dan bergerak bebas, termasuk membawa anak ke pusat beli-belah dan ia tidak sepatutnya berlaku.

Beliau berkata, contohnya semalam beliau menerima video tular mengenai keadaan orang ramai di warung di Kampung Pandan dan menyangkakan ia adalah p4lsu.

“Jadi, saya menghubungi Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador sebelum beliau mengesahkan ia adalah berita benar.

“Saya nak tekankan bahawa Akta Penc3gahan Dan Pengawalan Penyak1it Berjangk1it 1988 (Akta 342) masih berkuat kuasa dan apabila kita melonggarkan, rakyat mesti patut kerana bimbang k3sbaru akan berlaku dan k3spos1tif Cov1id-19 meningkat.

“Saya beri peringatan bahawa PKPB bukan boleh terus kekal PKPB, sebaliknya ia boleh menjadi Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) semula tertakluk kepada kepatuhan rakyat yang kini menikm4ti sedikit kelonggaran,” katanya pada sidang media di Putrajaya, hari ini.

Ismail Sabri berkata, jika berlaku ketidak patuhan, bukan mustahil, PKP Fasa 1, 2 dan 3 akan diperkenalkan semula.

Beliau berkata, jika rakyat mahu terus menikm4ti PKPB atau mungkin menyaksikan ia ditamatkan, semuanya bergantung kepada pematuhan rakyat.

“Tidak mustahil kembali ke PKP dan pergerakan terbatas semula. Jadi lebih baik rakyat patuh dan PKPB ditamatkan sebelum kita bebas bergerak semula dengan SOP diperkenalkan nanti.

“Pesanan saya, teruskan berada di rumah, patuh kepada undang-undang dan saranan kerajaan,” katanya.

 

Apa pendapat anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen dan Share Ya. Terima Kasih ! 

Sumber : M.B

Be the first to comment on "Ada Menteri tawar RM1,000 kpd tukang gunting, Ini reaksi spontan Ismail Sabri"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*