Ramai Tak Tahu, Ini asal usul nama kluster Sivagangga yg menjadi ketakutan rakyat Malaysia

Untuk pengetahuan semua, Kluster Sivagangga merupakan jangk1itan import yang dibawa oleh seorang individu yang merupakan pemastautin tetap pulang ke Malaysia dari India pada 13 Julai yang lalu.

Dia merupakan pemilik nasi kandar di Napoh, dia telah mel4nggar SOP yang telah ditetapkan oleh Kementerian k3sihatan Malaysia yang mana dia diwajibkan untuk kuar4ntin di rumah namun telah keluar daripada rumah.

Pemilik kedai makan itu telah pergi ke kedainya sebelum penularan jangk1itan di kawasan tersebut berlaku. Ini antara kluster yang masih aktif lagi di Malaysia. Menurut lapor4n setakat ini sudah 8 orang positif di bawah kluster ini.

Hasil perkongsian oleh netizan juga, kedai tersebut pernah dilapor mennyediakan makanan secara terbuka kepada Umat Islam pada tahun 2015

Tahukah Anda?

SIVAGANGGA itu adalah nama tempat di INDIA. Yang jadi kluster Sivagangga tu sbb tokey Restoran Nasi Kandar Salleh di Napoh, KUBANG PASU ni balik kampung ke Sivagangga. Dan bila dia balik sini positif COVI1D. Depa letak nama Sivagangga tu sbb 1virus dari sana. Jgn salah faham nama dia bukan Sivagangga. Nama tokey dia Nizar Mohamed Shaburbatha.

Persoalannya siapakah Salleh? Jeng jeng jengggg ..

Copy Secawan

Tahukah Anda?SIVAGANGGA itu adalah nama tempat di INDIA. Yang jadi kluster Sivagangga tu sbb tokey Restoran Nasi…

Posted by Pakar diari hati on Monday, August 3, 2020

Tindakan terhadap restoran kluster Sivagangga perlu dibincang MKN

SEBARANG tindakan yang mahu diambil oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) terhadap restoran di Napoh, Kedah yang pemiliknya melanggar perintah kuar4ntin wajib perlu dibincangkan di peringkat Majlis k3selamatan Negara (MKN), kata Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin.

Katanya, ini kerana perkara berkaitan Covi1d-19 tertakluk di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyak1it Berjangk1it 1988.

“Tindakan kepada pemilik restoran yang melangg4r perintah kuara4ntin itu yang perlu diambil, tetapi premis itu benda berbeza,” katanya ketika ditemui pemberita selepas menghadiri program korb4n Aidiladha Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) di ibu pejabat JBPM di Putrajaya, hari ini.

Beliau ditanya sama ada PBT boleh mengambil tindakan termasuk menutup premis yang dimiliki seorang lelaki iaitu k3s indeks Kluster Pesaki1t Bawah Siasatan (PUI) Sivagangga yang melanggar perintah kuar4ntin di rumah dengan membuka restorannya sejurus pulang dari India.

Dilaporkan seramai 20 orang daripada kluster itu disahkan positif Cov1id-19 setakat ini.

Selain itu, kerajaan juga hari ini menguatkuasakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan secara pentadbiran membabitkan empat mukim bagi mengekang penu4ran daripada kluster tersebut selain bakal menyaksikan kira-kira 7,000 penduduk akan menjalani saringan C0vid-19

7,000 penduduk kena PKPD TEMCO angkara kluster restoran nasi kandar

KUALA LUMPUR: Angkara seorang individu ingkar kua4ntin di rumah, kira-kira 7,000 penduduk meliputi empat mukim di Kedah, dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) Secara Pentadbiran (TEMCO) mulai hari ini hingga 30 Ogos.

TEMCO dilaksanakan bagi membolehkan pasukan petugas perubatan menyaring semua penduduk terbabit daripada jangkitan C0vid-19 dalam penularan pandemik dikenali sebagai Kluster Sivagangga yang setakat ini sudah menjangkiti 11 m4ngsa.

Menteri Kanan (k3selamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata pelaksanaan PKPD TEMCO itu akan mengguna pakai prosedur operasi standard (SOP) sedia ada dengan tambahan sekatan jalan raya di setiap laluan keluar masuk dan penutupan beberapa jalan utama.

“Mengambil kira 11 k3s baharu yang berpunca daripada Kluster Sivagangga di Kedah yang membabitkan empat mukim, Kerajaan Negeri Kedah memohon untuk melaksanakan PKPD TEMCO.

“Pertama, satu kilometer daripada Restoran Nasi Kandar Salleh, Pekan Napoh (Mukim Hosba, Kubang Pasu), Kampung Pida Satu, Megat Dewa (Mukim Ah, Kubang Pasu), Kampung Bendang Dalam (Mukim Binjal, Kubang Pasu) dan Kampung Ulu, Padang Sanai (Padang Terap).

“Seramai 7,000 penduduk di kawasan berkenaan akan disaring secara swab test (ujian calitan),” katanya.

Ismail Sabri berkata, selain sekolah dan tadika, masjid dan rumah ibadat dalam kawasan berkenaan akan turut ditutup sepanjang tempoh pelaksanaan PKPD TEMCO.

Bagaimanapun, bagi solat Jumaat, cuma tiga orang jemaah dibenarkan bagi melaksanakan ibadah berkenaan.

Beliau berkata demikian pada sidang media Mengenai Pelaksanaan PKPP di Parlimen, hari ini.

Ismail Sabri berharap apa yang berlaku di Kedah tidak akan berlaku di kawasan lain, terutama jika semua pihak bertanggungjawab dalam pematuhan SOP dikeluarkan KKM.

“Kebebasan bergerak kita mungkin boleh disekat apabila k3s meningkat dengan mendadak dan perkara sama boleh berlaku di tempat lain,” katanya.

Semalam, lima sekolah di daerah Kubang Pasu dan Padang Terap yang dikaitkan dengan Kluster Sivagangga diarah tutup serta-merta sehingga 29 Ogos ini.

Kerajaan negeri dalam kenyataan lewat malam tadi menyebut, sekolah itu ialah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Hosba, SMK Megat Dewa, Sekolah Kebangsaan (SK) Hosba dan SK Megat Dewa di Kubang Pasu manakala di Padang Terap ialah SK Kubang Palas.

“k3semua sekolah ini ditutup selama 28 hari yang membabitkan 14 hari tempoh kuarantin dan 14 hari tempoh pemerhatian,” menurut kerajaan negeri itu.

Perkara itu diputuskan oleh Majlis k3selamatan Negara (MKN) dalam mesyuarat bersama Menteri Besar, Muhammad Sanusi Md Nor semalam, selaras dengan pelaksa

Sumber : MB@LepatPisang

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Be the first to comment on "Ramai Tak Tahu, Ini asal usul nama kluster Sivagangga yg menjadi ketakutan rakyat Malaysia"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*