“J4ngkitan Kluster Sivagangga Mereb4k Lebih Pantas Banding 9 Kluster..” – Dr Noor Hisham

KLUSTER Pes4kit Bawah Siasatan (PUI) Sivagangga di Kedah dan Kluster Ulu Tiram kini menjadi kumpulan sasar bagi pendekatan tertvmpu jangk1tan C0vid-19.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, bagi Kluster Ulu Tiram yang dik3san daripada sebuah gereja roman Katolik, sar1ngan bukan sahaja dilakukan di Johor, malah di negeri-negeri lain.

Bagi Kluster PUI Sivagangga, beliau berkata, saringan lebih tertumpu kepada mereka yang berkunjung ke kawasan berkenaan.

“Sekarang ini saringan dibuat kepada mereka yang terd3dah kepada kedai makan tersebut, k3s-k3s positif atau berada dalam lingkungan satu kilometer dari kedai tersebut.

“Tapi kalau ada mereka yang disy4ki terded4h kepada k3s tersebut, kita akan melaksanakan sar1ngan.

“Apa yang kita lihat pada Kluster Sivagangga, kluster ini mer3bak dengan begitu cepat sekali, berbanding dengan sembilan kluster di negeri-negeri lain termasuk Sarawak,” katanya pada sidang media, petang Khamis.

Beliau berkata demikian ketika ditanya sama ada Kluster PUI Sivagangga dimasukkan dalam kumpulan sasar bagi jangk1tan C0vid-19.

Dr Noor Hisham berkata, kajian sedang dijalankan sama ada negara sedang menghadapi satu kluster ‘super spreader’.

“Kementerian dimaklumkan (virvs) super spreader dari Mesir dan Pakistan. Besar kemungkinan… ini mungkin satu kluster super spreader. Tetapi kita kena laksanakan ujian dengan teliti, kita akan kultur virvs tersebut di makmal, dan melihat virvs yang dij4ngkiti di Kluster Sivagangga,” katanya.

Setakat Khamis, sebanyak enam k3s positif baharu dilaporkan dalam Kluster Sivagangga, menjadikan jumlah terkini 30 k3s.

Tindakan tidak bertanggungjawab seorang lelaki yang ingkar arahan kuarantin di rumah menyebabkan 7,000 penduduk di empat mukim di Kedah dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperket4tkan (PKPD) Secara Pentadbiran (Temco) mulai 3 Ogos hingga 30 Ogos depan.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di @MEDIANEWS

Sumber : mStar

PERHATIAN: Pihak MEDIANEW tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak  MEDIA NEWS juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : My Metro

Be the first to comment on "“J4ngkitan Kluster Sivagangga Mereb4k Lebih Pantas Banding 9 Kluster..” – Dr Noor Hisham"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*