Pesakit satu w4d dgn Sandra ded4hkan apa yg berlaku depan mata sampai alat bantuan pernafasan dic4but

Setelah hampir seminggu pemergian Allahy4rhamah Sandra Dianne, tercetus pelbagai spekulasi mengenai kem4tiannya.Apa yang menyedihkan, ada d4kwaan yang mengatakan ibu, Nur Sakinah sengaja menc4but alat bantuan perna-fasan anak sendiri. Bagaimanapun, d4kwaan tersebut telahpun dijawab oleh ibu arw4h.

Seorang pengguna Facebook Amni Fatnin yang merupakan salah seorang pesakit di w4d sama dengan Allahy4rham Sandra kongsi detik di ruang tersebut sebelum arw4h menghembuskan nafas terakhir.

Terpanggil bercerita apa yang berlaku di depan mata

Amni menceritakan kejadian sebenar sewaktu Allahy4rhamah dimasukkan ke w4d berkenaan dari 1CU dan berada di katil depannya.Dia turut menceritakan keluarga yang berada di w4d tersebut sering membaca surah Yassin kepada arw4h.

Kom4nya macam tidur

“Hari Khamis (10.9.2020), seorang pes4kit dari w4d icu masuk bilik yang sama dengan saya, katilnya di sebelah depan saya. Wajahnya tenang, bersih, cantik”.

“Komanya macam tidur. Sesekali nurse datang, doktor datang panggil namanya, ‘Alesandra, Alesandra”.

Ibunya lap air mata si anak

“Ada seorang perempuan yang setia menjaga di sisi, pakai mask, susuk badan macam orang muda, jadi pada perkiraan saya itu kakaknya, hakikatnya itu ialah ibu yang sangat sayangkan anak perempuannya”.

“Doa dan doa, bacaan yasin terus dibacakan. Ada juga sesekali si ibu pasangkan voice note kata semangat, (mungkin dari saudara atau sahabat dekat) di telinga pes4kit”.

Pes4kit tetap tenang macam tidur

“Tiada respon dari pesakit kecuali air mata. Nampak ibunya lap air mata si anak. Bila si ibu turun, naik pula seorang lelaki, bacakan yasin, azankan di telinga pesakit, baca syahadah di telinga pes4kit. Pes4kit tetap tenang, macam tidur”.

“Kemudian saya tidur tak sedarkan diri (kesan bius operate di badan masih ada)

Jam 11 malam, nurse kejut untuk makan ubat”.

“Dari sudut langsir yang sedikit terselak, nampak pes4kit yang tenang tadi, mula tenat. Doktor, nurse berkumpul, dengan sangat bersungguh cuba selamatkan pesakit”.

“Anakku, oh tuhan anakku”

“Dengar tumit kasut si ibu berlari masuk bilik sambil menangis, mintak ditemani, mintak kekuatan. Lepas saya makan ubat, muntah, cucvk j4rum dan masuk ub4t, saya tidur lagi tak sedarkan diri”.

“Jam 2 pagi Jumaat (11.9.2020) saya terjaga sekali lagi. Kali ni kerana esakan si ibu. ‘anakku, anakku, oh tuhan, anakku”.

“Ikhlas, ikhlas lepaskan”

“Dengar suara lelaki cuba pujuk isterinya, ‘ikhlas , ikhlas, lepaskan’. Mesin pun dah tak bunyi”.

“Saya panggil nurse untuk papah saya ke toilet. Dari toilet saya nampak jelas jen4zahnya” tulisnya lagi.

Wajahnya putih bersih dan tenang sangat

“Entah kenapa. Tenang sangat. Macam tidur. Wajahnya putih bersih, macam kapas. Tak ada 1 calar pun di muka, subhanallah, langsung tak macam acc1dent. Kemudian saya tidur lagi tak sedarkan diri, kesan bius belum habis”.

“Bila saya bangun keesokan pagi, katilnya dah kosong. Jenazahnya dah dibawa turun. Dan bila saya bertanyakan nurse, baru saya tahu dia itu seorang artis, Sandra Dianne”.

Kematia-nmu disebut, dicemburui dan ramai yang doakan kamu

“Semoga awak husnul khotimah, Sandra. Sungguh, kem4tianmu disebut, dicemburui. Ramai yang doakan kamu”.

“Jadi, di manakah kemanusian kamu bila kata arw4h ‘m4ti katak’, ‘ibu arwah sengaja memilih untuk cabut oxygen dihari jumaat”.

Ibu arwah yang paling terkesan

“Ibu arwah lah yang paling terkesan, sedih dan tak bersedia untuk kehilangan anaknya, tak mungkin si ibu yang memilih hari untuk nyawa anaknya dicabut”.

“Sebenarnya tak ada pun bantuan oxygen pada arw4h. Yang ada cuma tiub. Saya cuma cerita apa yang saya nampak, dalam keadaan separa sedar” tulisnya.

Salam takziah kepada arw4h Sandra dan semoga arw4h ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman, Amin.

“Semuanya terlambat” – Ibu Sandra

TANGGAL 16 September sepatutnya menjadi hari ulang tahun kelahiran ke-26 Allahy4rham Sandra Dianne yang men1nggal dunia pada 11 September lalu.

Namun apakan daya apabila tarikh itu menjadi hari paling sayu buat ibunya, Nur Syakinah Abdullah yang masih bersedih dengan pemergian anaknya.

Syakinah mengakui perit melalui hari tersebut dengan kerinduan yang sukar untuk digambarkan.

Malah, dia turut menyifatkan sepanjang hayat Allahy4rham seorang anak yang baik dan sentiasa mendahulukan perasaannya.

Tambahnya lagi, penyanyi lagu Hey Kau itu juga seorang yang pemurah dan tidak boleh melihat kesusahan yang dilalui orang lain.

“Tiada kata-kata yang dapat mama gambarkan, perasaan kehilangan mama pada hari ulang tahun kelahiran kakak. Sakitnya meratapi kehilangan, peritnya menahan sebak di dada teringatkan kakak, pedihnya kerinduan ini.

“Kakak anak mama yang taat, sering mendahulukan perasaan mama. Kakak takut jika melukakan perasaan mama meskipun kakak tidak melakukan apa-apa kesalahan.

“Kakak seorang yang pemurah dan sering luluh hati melihat orang lain susah. Kalau jumpa orang jual keropok kering kakak akan berhenti untuk beli sekalipun kakak tak perlu… alasan sebab kasihan. Mungkin hari tu belum ada orang yang beli jualannya… setelah kakak beli, kakak akan sedekahkan pula pada orang lain,” ujarnya.

Sandra terlibat kemal4ngan pada 5 September lalu.

Syakinah menulis coretan di Facebook sempena ulang tahun Sandra yang ke-26 pada Rabu, 16 September.

Katanya, pihak keluarga sempat mengadakan majlis tahlil untuk Allahy4rham di kediamannya pada Rabu.

Alangkah bahagianya sekiranya kakak sempat melihat semua ini sebelum kakak pergi.

Kredit: ohbulan, astroawanai

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : http://trendingsangat.pw/ Kasi Viral Press

Be the first to comment on "Pesakit satu w4d dgn Sandra ded4hkan apa yg berlaku depan mata sampai alat bantuan pernafasan dic4but"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*