“Kalau kami tarak kirija, bisnes awak tarak jalan” – majikan dedah ‘perangai’ sebenar Rohingya

Isu berhubung warga Rohingya semakin menjadi perbualan hangat di laman sosial media. Di tambah lagi dengan dakwaan yang menyatakan Presiden Rohingya Malaysia menuntut beberapa hak kelonggaran yang perlu diberikan kepada pendatang Rohingnya telah mencetuskan kemarahan orang ramai.

Menerusi Facebook, Noor Azizi Ibnu Tarsuni berkongsi kisah pengalamannya apabila terpaksa menjaga 20 orang warga Rohingya yang bekerja di tapak pembinaan. Pada mulanya, etnik ini sungguh patut dan hormat kepada majikan mereka, namun selepas 2 bulan bekerja perangai sebenar yang ditunjukkan mereka sememangnya tidak boleh diberi muka.

Selang 2 bulan, nampak perangai sebenar

Berlegar isu puak yang satu ni, Rohingya. Macam-macam cerita, macam-macam komen, macam-macam pendapat. Ada yang simpati tak kurang juga sumpah seranah. Yang backing rasanya rata-rata tak pernah berurusan dengan mereka ni dan kerana rasa simpati sesama muslim. Saya secara peribadi lagi secara langsung berurusan dengan bangsa ni kerana urusan kerja syarikat. 3 tahun lalu syarikat ambil bangsa ni bekerja secara kontrak. Saya bersama seorang rakan dipertanggung jawabkan ‘menjaga’ mereka. Uruskan segala hal keperluan serta kebajikan mereka.

Ada 20 orang semuanya. dari situ saya mula kenal sikap dan perangai mereka ini. Boss tempatkan mereka di 2 buah rumah sewa status bunglow, 10 orang setiap rumah, dari rumah tiada aircond boss pasangkan beberapa unit aircond disetiap rumah (rumah sewa aku sendiri takda aircond). Bil elektrik syarikat bayar 50/50. Awal-awal semuanya dalam keadaan baik, hormat majikan serta kami yang menguruskan mereka, selang 2 bulan nampak tanduk sudah keluar dan kaduk mula naik junjung.

Ganggu anak gadis & isteri orang

Saya terima berita yang tidak sedap didengar dari kejiranan perumahan. Setiap malam kedengaran bunyi bising orang berbual dan bunyi muzik. Bila ditegur mereka senyap seketika kemudian mengulanginya keesokan hari.

Jiran-jiran terdiri pelbagai bangsa, ada yang datang terus ke pejabat syarikat mengadu kepada boss kerana mereka mengenali boss. Paling parah ada jiran yang mengadu mereka mula mengganggu anak-anak gadis serta isteri-isteri jiran. Untuk mensahihkan aduan jiran, saya bersama rakan menyiasat perilaku mereka.

Dengan menggunakan kereta yang mereka tidak kenal, selesai kerja disite saya akan ikut mereka dari belakang, sahih tentang perilaku mereka terhadap anak-anak gadis malah isteri orang.

Sehingga ada yang menunjukkan isyarat lucah. Bila saya dan rakan tegur perilaku mereka, mereka melawan dengan berkata awak apa susah, bukan saya usik awak punya bini, itu melayu punya bini pun tada bising, awak lagi sibuk. Panggg satu penampar aku bagi, berdarah hidung, aku sumbat masuk dalam kereta bawa jumpa boss, haritu juga boss kasi tamat kontrak dia.

Rumah sewa kotor teruk

Rupanya yang lain tak puas hati, esok semua pakat tak masuk site. Aku dengan boss pergi ke rumah sewa dia orang. Keluar semua ayat kurang ajar mereka pada orang yang bersimpati atas semangat saudara sesama Islam ambil mereka bekerja. Ehhh awak!! (dengan nada meninggi suara dengan boss) kalu kami tak kirja awak punya tempat, bisnis awak tarak jalan tau, sapa mau kasi siap awak punya prujik. Awak kasi ambil balik kita punya kawan baru kami mau kirja balik. Fuhhh dia punya demand. Boss hilang sabar (memang patut pun) keadaan jadi tegang mereka mula bertindak kasar dan agresif. Boss batalkan kontrak kerja mereka.

Dalam kalut tu ada jiran telefon polis. Bila polis sampai baru keadaan jadi reda. Hari tu jugak boss halau mereka keluar dari rumah tu. Esok mereka masih tidak mahu keluar dari rumah, sehingga kami terpaksa minta bantuan penguatkuasa perbandaran Klang untuk membantu. Mereka ni dengan kekasaran baru patuh itupun masih agresif.

Bila mereka dah keluar saya bersama rakan masuk untuk lihat keadaan rumah, Na’uzubillahi. Kedua-dua rumah dalam keadaan sangat kotor. Tandas kotor tidak bercuci, apatah lagi lubang tandas.

Kawan aku muntah belahak keluar rojak yang dia sarapan pagi tu, dapur dan pinggan makan ntah berapa hari tak berkemas sampai ada ulat belatung dalam plastik sampah, bau rumah bukan bau rumah manusia lagi dah. Bau yang meloyakan.

Rumah yang asalnya bercat cantik, dinding tercaret kesan tangan yang kotor seperti anak-anak baru lepas makan coklat mengelap dinding dengan tangannya. Lantai tile jangan cakap, dia punya melekit sampai terangkat tapak kaki aku kegelian sebab kelenyit (bahasa jawa aku guna, merujuk kepada keadaan yang sangat kotor). Aku dengan kawan bertahan 10 minit je dalam rumah tu. Tak naik pun tengok bahagian atas rumah. Pengotor tahap tak boleh cakap dah.

Keras kepala & bodoh sombong

Masalah ni bukan dekat rumah sahaja kat site pun sama, tahi manusia bersepah dalam plastik atau polistrin sedangkan tandas disediakan cukup dengan bekalan air. Kalau ya pun tandas sedang digunakan tahi tu pergi la tanam dalam tanah, ni tak biarkan saja macam tu, mula-mula tu bertanya la juga sapa punya tahi, aku yang jadi bodoh, orang berak merata mana nak mengaku. Puiiiii. 

Mas4lah sejak mereka ni ada kat site pula, selalu berlaku pergaduhan dengan rakan kerja bangsa Bangla dan Pakistan. Sampai luka-luka walhal pada perkara remeh je pun walaupun sesama muslim. Keras kepala dan bodoh sombong. Melawan bila diajar atau dinasihatkan. Bercakap kasar pada rakan yang lebih senior, walhal baru sehari kenal simen dan pasir.

Masa diterima bekerja, muka semua toyen minta dikasihani. We are muslim, kita bersaudara tapi tak pernah tunjuk akhlak beradab sebagai muslim. Kita sebagai tuan tanah banyak bertolak ansur kepada mereka atas dasar saudara Islam tetapi mereka diberi tongkat untuk ‘berdiri’ bila sudah boleh berdiri kita pula dipukul, dihentak, ditunjal dengan tongkat tersebut. 

Ya kita terima mereka atas dasar saudara seagama, mereka? Mereka guna atau perguna atau tunggang dasar persaudaraan itu memijak kita. Ada keutamaan dasar persaudaraan ini bagi saya, keutamaan saudara seagama yang terdekat dengan kita terlebih dahulu, saudara mara, jiran tetangga, anak-anak serta masyarakat kelahiran Malaysia khususnya.

Bukan bersusah payah menyusukan kera di hutan anak sendiri mati kelaparan. Pasti akan ada yang berkata tak semua begitu, bagi yang berkata begitu silalah jangan segan-segan ambil seorang 2 untuk tinggal sebumbung dengan kamu, perhatikan perangai mereka silap haribulan bukan setakat sofa kamu yang mereka minta, bini kamu pun mereka akan minta. Saat itu baru kamu kenal siapa mereka.

Silalah bela sorang dua dahulu

Kerajaan kita sudah cukup membantu mereka ini, rajin-rajin lah membaca serta buat kajian tentang mereka ini. Jutaan ringgit telah dibelanjakan untuk kebajikan mereka, contohnya hospital yang dikendalikan oleh Angkatan Tentera Malaysia di Cox Bazar, Bangladesh. Sepupu saya salah seorang yang bertugas sebagai doktor disana, sama sahaja ceritanya karenah mereka, sombong bodoh, pengotor kasar dan agresif.

Demand perkara yang tidak masuk akal. NGO-NGO yang baik punya backing mereka ni silalah ambil satu family, jaga mereka jangan duk melalak kata kerajaan zalim kerana menolak mereka diperairan negara. Maritim bersama polis dan tentera kita menjaga kebajikan mereka pertaruhkan nyawa mereka aboard tongkang-tongkang pelarian beri bantuan makanan dan perubatan sebelum iring mereka keluar dari perairan negara. Risiko beb bila mereka aboard tongkang-tongkang tu, mungkin saja ada yang positif covid-19. Lanun didalamnya. Tapi mereka jalankan tanggungjawab, NGO2 hanya tahu melalak.

Malah ada NGO-NGO yang tidak sanggup berurusan dengan mereka lagi kerana sikap dan perilaku mereka yang tidak sedikit pun menunjukkan akhlak Islam. Sekali lagi saya suarakan disini, yang baik no backing kaum ni, silalah bela seorang dua, kalau tak bela mana nak tau ok ke dak, ye tak? Beringat, dulu atok nenek kita terima bangsa yang 2 tu (faham2-faham sendiri sudah) bila mereka berkuasa lihat saja apa yang berlaku (itupun kalau celik mata dan hati). Nak terima yang satu ni? Yang tiada pun kaitan sejarah dengan kita? Yang ada pun sudah memeningkan kepala apatah lagi berduyun beranak pinak di sini.

Sekian cerita dan pengalaman aku sendiri, takda ciplak-ciplak.

Berlegar isu puak yang 1 ni, Rohingya…macam2 cerita, macam2 komen, macam2 pendapat…ada yang simpati tak kurang juga…

Posted by Noor Azizi Ibnu Tarsuni on Wednesday, April 22, 2020

 

Sumber: Noor Azizi Ibnu Tarsuni, Ohbulan

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment on "“Kalau kami tarak kirija, bisnes awak tarak jalan” – majikan dedah ‘perangai’ sebenar Rohingya"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*