Hanya Seorang Yang Ingkar, Frontliner Tanah Air Kembali Bersut P P E

Kluster Sivagangga yang menvlar baru-baru ini di utara Tanah Air dilihat memberi satu tamp4ran hebat buat seluruh negara. Ketika negara berada di fasa hampir menang,

kehadiran klvster baharu disebabkan kegagalan seseorang yang baru pulang dari luar negara mematuhi arahan kuarantin menjadikan k3s kembali ke dua angka.

Keadaan di Kuala Sanglang

Oleh hal yang demikian, pihak Jabatan Penerangan Negeri Perlis telah memuat naik gambar-gambar keadaan ‘m4ngsa’ yang terpaksa membuat saringan C0vid-19 selepas dipercayai menjadi k0ntak rapat kepada klvster Sivagangga.

Ada di antara mereka hanya kanak-kanak yang masih kecil. Berkorban demi keselamatan semua pihak.Bersama kita mendengar…

Posted by Jabatan Penerangan Negeri Perlis on Saturday, August 8, 2020

Suasana di Seberang Jaya

Selain daripada itu, Ahli Majlis Seberang Perai, Fahmi Zainol turut memuat naik gambar barisan petugas kesihatan lengkap memakai pakaian PPE datang ke sebuah rumah Flat bagi tujuan melakukan ujian saringan kepada penghuni penempatan itu susulan daripada proses sanitasi disana.

Gelombang ketiga mungkin bakal melanda negara kita . Gambar yang dipaparkan disyaki diambil di Flat Tuna A5 Seberang…

Posted by Fahmi Zainol on Sunday, August 9, 2020

Kata2 semangat buat fr0ntliner

Susulan daripada itu, pihak pejabat kesihatan di negeri lain telah memberikan kata-kata semangat kepada petugas barisan hadapan di negeri utara Malaysia berikutan terpaksa menghadapi cab4ran gel0mbang baru C0vid-19.

Mereka juga berharap agar semua pihak memanjatkan doa supaya rakyat di sana dan juga frontliner supaya terus kuat menempvh dug4an ini.

Sahabat kami di Kedah, P. Pinang Dan Perlis telah kembali menyarung pakaian pelindung diri. Doakan keselamatan mereka dan penduduk disana.

Posted by Pejabat Kesihatan Port Dickson on Friday, August 7, 2020

Oleh hal tersebut, dapat kita lihat, hanya disebabkan kegag4lan seorang insan sahaja mematuhi arahan SOP yang ditetapkan kerajaan, ramai yang telah menjadi m4ngsa kuarantin.

Pihak KKM juga terpaksa menyarung semula sut PPE selepas hampir beberapa bulan kadar p0sitif C0vid-19 dapat diturunkan kerana rakyat Malaysia mematuhi arahan yang dikeluarkan.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : Fahmi Zainol / Jabatan Penerangan Pelis / kec0hhabis

Antaranya lagi

Cov1d-19: Dua Kluster baru mula dikesan. Ini kawasan yg terlibat

KEMENTERIAN Kesihatan Malaysia (KKM) mengenal pasti dua lagi kluster baharu C0vid-19, hari ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, dua kluster dikenal pasti itu adalah Kluster Kurau dan Kluster Meranti.

Beliau berkata, dua individu p0sitif C0vid-19 menerusi kluster Kurau yang mana kes pertama kluster ini iaitu kes ke-9,050 dilaporkan pada 7 Ogos.

“Kes kedua kluster ini iaitu kes ke-9,082 adalah abang ipar kepada kes ke-9,050, yang mana beliau dikesan hasil aktiviti pengesanan kes secara aktif dan saringan kontak rapat.

“Susulan itu, individu dan keluarganya yang berada di Pulau Pinang turut disaring. Pada 9 Ogos, beliau dikesan p0sitif C0vid-19 manakala ahli keluarga seramai lima orang yang disaring dikesan negatif.

“Setakat ini sejumlah 115 individu kontak rapat disaring, daripada jumlah itu 106 individu negatif dan sembilan masih menunggu keputusan.

“Pengesanan kes secara aktif dan saringan kontak rapat masih diteruskan,” katanya.

Dr Noor Hisham berkata, kluster kedua pula adalah kluster Meranti mula dikesan pada kes ke-9,083 iaitu seorang petugas kesihatan dikesan p0sitif C0vid-19 pada 8 Ogos.

“Beliau mempunyai kontak kepada kes ke-8,968, iaitu kes C0vid-19 yang dikesan hasil daripada saringan pra pembedahan.

“Selepas disiasat, kes ke-8,968 didapati pernah mempunyai sejarah mendapatkan rawatan di fasiliti kesihatan di mana kes ke-9,083 bertugas,” katanya.

Menurutnya, saringan kontak rapat dan aktiviti pengesanan kes secara aktif sedang dijalankan yang mana setakat ini 15 individu sudah disaring.

“Punca jangkitan kluster ini adalah masih di dalam siasatan,” katanya.

PKPP

Dakam mad da itu KERAJAAN belum memutuskan sama ada akan menyambung Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) atau melaksanakan langkah lain selepas 31 Ogos ini.

Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, ia akan diputuskan selepas data jangkitan Covid-19 semasa dianalisa dengan lebih terperinci.

“Kita kena tengok keadaan terkini sebelum 31 Ogos ini dan akan bincang balik apa yang akan kita lakukan selepas tarikh itu.

“Dahulu kita pernah mencatat tiada jangkltan C0vid-19 tiga hari berturut-turut pada awal bulan lalu.

“Jika tiada kadar jangkitan hingga 31 Ogos mungkin kita akan kata tak perlu lagilah Akta 342 (Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988). Namun waktu itu, kita kena jaga diri kita sendiri, bukan lagi mengharapkan barisan hadapan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas pelancaran Kempen Pembudayaan Norma Baharu di Pagoh, hari ini.

Sementara itu, Ismail Sabri yang juga Pengerusi Kempen Pembudayaan Norma Baharu mengakui terdapat individu yang masih degil dan ingkar dalam mematuhi prosedur operasi standard (SOP).

Katanya,ia termasuk mengabaikan pemakaian pelitup muka walaupun ia diwajibkan sejak 1 Ogos lalu.

Beliau berkata, denda RM1,000 ke atas individu ingkar memakai pelitup muka diharap memberi kesedaran kepada rakyat supaya mematuhi arahan ditetapkan.

Sumber : trendingsangatpw

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Be the first to comment on "Hanya Seorang Yang Ingkar, Frontliner Tanah Air Kembali Bersut P P E"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*