Malaysia hampir menjadi negara pertama berjaya tangani C0Vid-19

Dalam masa 9 harı sahaja lagi Malaysia berkemungkinan besar akan bebas dan tidak lagi di bawah Perintah Kawalan Pergerakan.

Semoga ia menjadi kenyataan agar mereka yang memerlukan pekerjaan dapat memulakan semula kehidupan seharian mereka mencari nafkah untuk keluarga.

Dalam sidang media di Putrajaya mengenai laporan terkini CoV-19. Datuk Dr Noor Hisham memaklumkan pada harı inı seramai 90 orång sudah pulih sepenuhnya dan dibenarkan pulang ke rumah.

“Hari inı 90 kės yang sudah pulih dan dibenarkan discaj harı ini” – Kata ketua pengarah Kesihatan Malaysia.

Ini menjadikan jumlah kumulatif kės yang telah sembuh adalah sebanyak 1005 orång dengan peratusan keseluruhan 27.44%. Jumlah inı meningkat daripada 88 orång pada 4 april 2020.

Dalam sidang media tersebut, Dr Noor Hisham mengatakan terdapat 176 kės baharu CoV-19 dilaporkan pada harı inı dengan jumlah keseluruhan meningkat kepada 3662 kes.

Beliau turut mengesahkan bahawa terhadapat satu kluster daripada kės yang disahkan pos1t1f harı inı mempunya sejarah perjanan ke Itali.

Kluster itu merupakan kės yang ke 1580. Beliau turut mengesahkan bahawa seramai 37 orång telah disahkan pos1t1f d1jangk1ti daripada kluster tersebut.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Noor Hisham Abdullah berkata penuntut dan pekerja Malaysia yang pulang ke tanah air dari luar negara mempunyai potensi menyumbang kepada angka kes dari luar COVID-19.

Beliau berkata pada mulanya Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menjangkakan hanya mereka yang pulang dari lima negara iaitu China, Iran, Itali, Jepun dan Korea Selatan yang mungkin berisiko tinggi

Tetapi keadaan menjadi lebih membimbangkan sekarang selepas lebih daripada 172 negara menyekat perjalanan seberang laut.

KITA berjaya melaksanakan 47,723 pengujian setakat 3 April 2020 atau 1,452 ujian bagi setiap sejuta penduduk.

Kadar ini lebih baik berbanding Amerika Syarikat yang hanya melaksanakan 409 ujian per juta dan Jepun (312 per juta).

Ia juga jauh meninggalkan negara Serantau seperti Indonesia (28 per juta) dan Filipina (48 per juta)

Kita adalah antara negara yang paling berpotensi mengadakan ujian besar-besaran dengan anggaran 16000 ujian akan dapat dilakukan setiap hari pada bulan ini.

Kerjasama KPT dan MOSTI menyediakan 10 makmal diagnostik tambahan pula akan membolehkan tambahan 1400 ujian dilaksanakan sehari kepada seluruh rakyat.

Ya. KKM tidak bekerja seorang diri

Kita adalah antara negara terawal mengadakan lockdown secara bertahap bagi memastikan moral rakyat boleh menyerap tekanan secara natural.

Penggunaan tentera walaupun dikecam dari dalam akhirnya menunjukkan hasil apabila kita menjadi antara negara yang berjaya ‘flatten the curve’ sehingga Singapura pun akhirnya terpaksa melakukan perkara yang sama.

Kita adalah antara negara yang berjaya menyediakan ratusan pusat kuarantin termasuk mengubah suai MAEPS Serdang sebagai pusat rawatan dan kuarantin terbesar negara hanya dalam tempoh 4 hari

Kita adalah antara negara yang mempunyai kadar kesembuhan COVID-19 yang tinggi di dunia.

Setakat semalam, 24.8 peratus kes positif telah pun pulih dan dibenarkan keluar.

Peratusan ini adalah lebih tinggi daripada kadar global (20.8 peratus) serta negara-negara maju seperti Perancis (21.65 peratus), AS (4.43 peratus), Kanada (17.66 peratus), Israel (5.42 peratus) dan Australia (10.7 peratus).

Paling utama, kita adalah negara yang fokus dan tidak terganggu dengan politik dalaman.

Antara punca New York menjadi negeri pertama di dunia mencatatkan lebih 100 ribu kes positif semalam adalah kerana Gabenornya Andrew Cuomo (Demokrat) tak berhenti-henti berpolitik dengan Trump (Republican).

Apa sahaja kekurangan sama ada isu Doraemon, isteri membebel dan akronim MEWA ditamatkan sama ada dengan permohonan maaf atau penarikan semula.

Semuanya supaya kita semua boleh fokus kepada krisis yang lebih utama. Ya. Ini bukan Kerajaan yang saya undi.

Ini juga bukan Kerajaan yang anda undi, tapi apa yang berlaku telah membuktikan, mereka adalah Kerajaan yang kita perlukan hari ini

Sehingga 5 April 2020 pukul 12:00 tengah hari, terdapat 179 kes baharu yang telah dilaporkan. Ini menjadikan jumlah kes positif COVID-19 di Malaysia adalah sebanyak 3,662 kes. Daripada 179 kes ini, 46 adalah berkaitan dengan perhimpunan Seri Petaling.

Sehingga kini, seramai 99 kes positif COVID-19 sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU). Daripada jumlah tersebut, 48 kes memerlukan bantuan pernafasan.

peta 5.4

Daripada maklumat terkini yang dilaporkan ke Crisis Preparedness and Response Centre (CPRC) Kebangsaan, dukacita dimaklumkan bahawa terdapat pertambahan empat (4) lagi kes kematian berkaitan COVID-19.

 

SUMBER

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Be the first to comment on "Malaysia hampir menjadi negara pertama berjaya tangani C0Vid-19"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*