[VIDEO] Hasil Kajian Saintis Amerika..SubhanAllah!!

RAMAI tidak memahami cubaan dan teguran Allah SWT datang dalam pelbagai keadaan, sekali gus dakwaan bahawa pandemi1k COV1ID-19 sebagai semata-mata b4la adalah s4lah sama sekali.

Malah, tanggapan sedemikian dikhuatiri boleh mendorong seseorang men0lak qada dan qadar Allah SWT, bahkan lebih berb4haya sekiranya ada bersangka bvruk terhadap sesuatu ujian, dugaan dan musi1bah yang sedang dilalui ketika ini.

Sebaliknya, fasa kri1tikal gelombang kedua COVI1D-19 sepatutnya dianggap ruang yang menguji keteguhan akidah dan pada masa terbaik untuk sama-sama bermuhasabah diri.

Semua yang ada di alam ini adalah makhluk Allah yang sentiasa bertasbih dan memuji keagunganNya. Angin, api1, air, gunung, malah virvs sekalipun adalah makhlvk yang tunduk kepada Allah.

Mungkin ada di antara kita yang pernah mengalami situasi ketika berlakunya angin kencang, kemudian dikumandangkan azan lalu tiba-tiba angin itu kembali reda?

Ini semua bukti kekuasaan Allah..

Jadi, bagaimana pula dengan virvs yang tidak nampak dengan mata kasar? Bagaimana untuk mengembalikan penglihatan 100% tanpa pemb3dahan?

Video ini menunjukkan eksperimen oleh sekumpulan saintis dari Amerika yang ingin mengetahui bagaimana hasilnya bila virvs diperdengarkan dengan alunan suara azan dan ayat suci al-Quran.

Apa yang mengejutkan virvs tersebut tidak aktif seolah-olah tunduk mendengar betapa syahdunya kalam Allah ini. Walaupun video ini mungkin tidak benar atau ‘hoax’ semata-mata, apa yang pasti semua yang ada di muka Bumi ini adalah makhluk Allah.

Sila lihat video berikut ini :

Bahkan, cafe atau warkop (warung kopi) di USA berubah  180 darjah, yang biasanya mendengarkan suara muzik  menjadi suara lantunan ayat suci Al Qur’an

Justeru, sebagai umat Islam kita seharusnya kembali kepada mendekatkan diri kepada Allah selain berdoa agar wab4k Covi1d-19 yang sedang melanda negara ini akan kembali pulih.

Berdoalah dengan seikhlas-ikhlasnya agar krisis ini akan berakhir sebelum Ramadan tiba agar kita dapat beribadah dengan khusyuk dan tenang.

Wallahua’lam..

Azan Berkumandang di 100 Masjid Jerman dan Belanda saat Wab4k Cor0na

Hampir 100 masjid di Jerman dan Belanda pada hari Jumat pekan lalu mengumandangkan azan, panggilan untuk solat. Ini sebagai tanda dukungan bagi umat Islam di tengah pandemik virvs cor0na atau Cov1id-19.

Dilaporkan Anadolu, Sabtu (4/4/2020), azan dikumandangkan dari masjid milik kelompok Turki-Muslim DITIB, dan Islamic Community National View (IGMG), salah satu persatuan Muslim-Turki terbesar di Jerman.

Fahrettin Alptekin, perwakilan DITIB di Essen, Jerman, mengatakan kepada Anadolu bahwa azan dapat didengar dari lebih dari 50 masjid setempat.

“Azan dapat didengar dari lebih dari 50 masjid lokal. Azan yang disiarkan oleh pembesar suara biasanya tidak diizinkan di Jerman, kecuali untuk acara-acara tertentu,” kata Alptekin.

Hulya Ceylan, ketua asosiasi regional DITIB dan sukarelawan di masjid Duisburg, mengaku pihaknya mendapat dsokongan dari komuniti agama lainnya.

“Gereja-gereja tetangga kami juga bertanya apakah kami ingin berpartisipasi dalam tanda solidari ini setiap malam,” kata Hulya, dikutip dari The Siasat Daily, Selasa (7/4/2020).

“Kami mengatakan, kami dapat meyokong  komuniti  Muslim secara spiritual melalui azan untuk solat,” tambahnya.

Sementara itu, di Belanda kumandang azan melalui pembesar suara menjadi lebih leluasa untuk menunjukkan  solidariti terhadap virvs.

Setelah Italia dan Spanyol, Jerman adalah negara di Eropa yang paling teruk  dilanda pandemik.K0rban di Jerman naik menjadi 1.230 pada hari Jumat, sementara k0rban di Belanda melampaui 1.487.

Sejak muncul di Wuhan, Cina, Desember lalu, Covi1d-19 telah ters3bar setidaknya ke 181 negara.Data yang dikumpulkan oleh Universitas Johns Hopkins A.S. Amerika Serikat menunjukkan jangk1itan di seluruh dunia melonjak melebehi  1 juta orang. Tercatat lebih dari 58.000 kemati1an dan 225.000 orang telah sembvh.

Hukvm fardu ain, c3gah COV1ID-19

Pada waktu ini, selain bertawakal, Islam menyuruh setiap Muslim berusaha mengawal jangk1itan daripada terus mer3bak.

Justeru, tindakan kerajaan membendung COV1ID-19 melalui Perintah Kawalan Pergerakan  bertepatan dengan ajaran agama.

Hal itu bersandarkan hadis mengenai Sayidatina Aishah RA yang bertanya mengenai w4bak tavn. Rasulullah SAW bersabda: Ia azab Allah SWT yang diutuskan kepada sesiapa dikehendaki dan Allah SWT menjadikannya rahmat kepada orang yang beriman. (HR Bukhari)

Setiausaha Agung Pertubuhan Ilmuwan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (ISLAMI), Syed Shahridzan Syed Mohamed, berkata berasaskan hadis itu, Rasulullah SAW menghuraikan wab4k berbah4ya itu datang dengan dua kemungkinan.

“Ia boleh jadi az4b daripada Allah SWT atau rahmat-Nya. Namun, kita perlu meyakini tidak kira apa tujuan Tuhan menurunkan w4bak kepada kita, kita tetap perlu meningkatkan muhasabah diri atas d0sa dilakukan dengan memperbanyakkan ibadat,” katanya.

Syed Shahridzan berkata, pada masa masyarakat khususnya umat Islam dil4rang menyebabkan ker0sakan kepada manusia lain dan ia tertakluk kepada situasi semasa memandangkan COV1ID-19 begitu cepat menvlar.

Firman Allah SWT: “Dan janganlah kamu berbvnuh-bvnuhan sesama sendiri.” (Al-Nisa: 29)

“Ayat ini menerangkan seseorang yang terjebak dengan penyak1it berjangk1it berb4haya dan tidak mengambil sebarang tindakan untuk mengelakkan penyak1itnya daripada menjangk1iti orang lain, dia seolah-olah memb4hayakan ny4wa orang lain kerana k3sannya boleh menyebabkan kemat1ian.

“Tidak dinafikan kita perlu meletakkan keyakinan pada Allah SWT sepenuhnya bahawa Dia yang mendatangkan penyaki1t dan hanya Allah yang berkuasa untuk menyembvhkan segala w4bak pada hamba-Nya,” katanya.

Beliau berkata, Rasulullah SAW menekankan konsep tawakal yang sebenar, iaitu bukan hanya berserah kepada Allah SWT tanpa berusaha mengelakkan diri daripada ri1siko.

Sabda Rasulullah SAW: Apabila kamu mendengar berlakunya w4bak tavn di suatu negeri, maka janganlah kamu memasukinya. Apabila berlaku dalam negeri yang kamu berada di dalamnya, maka jangan kamu keluar.” (HR Bukhari dan Muslim)

Menurut Syed Shahridzan, Islam diturunkan untuk memenuhi maqasid syariah antaranya menjaga ny4wa daripada ker0sakan dan kebi1nasaan.

“Islam mengh4ramkan seseorang memvdaratkan diri sendiri dan orang lain kerana ia amat bertentangan dengan maqasid syariah.

“Maka tidak keterlaluan jika dinyatakan hvkum mencegah daripada wab4k penyaki1t berjangk1it lagi berb4haya adalah fardu ain dan bukan lagi fardu kifayah yang hanya membabitkan pihak tertentu sahaja.

“Malah setiap individu yang mengaku beriman wajib memainkan peranan untuk menyelamatkan keadaan, lebih-lebih lagi meningkatkan amalan gaya hidup yang sihat,” katanya.

Selain itu, Syed Shahridzan berkata, penjagaan kebersihan dan kesihatan diri dan seluruh keluarga amat dititikberatkan supaya ia berada tahap tertinggi,” katanya.

Beliau turut menekankan kepentingan untuk melakukan saringan kesihatan, sekiranya terdapat simptom COVI1D-19. Selain itu, umat Islam perlu mematuhi arahan kuaranti1n di rumah masing-masing supaya tidak menjangk1iti orang lain.

“Atas tanggungjawab ini, setiap Muslim wajib mentaati segala perintah pihak berkuasa yang bertujuan membendung wab4k berjangk1it.

“Ketaatan ini juga termasuk larangan menghadiri solat berjemaah di masjid atau surau, majlis yang membabitkan kumpulan atau himpunan individu.

“Ia adalah tuntutan wajib dipenuhi oleh setiap Muslim lebih-lebih pada saat agak getir ini,” katanya.

Firman Allah SWT yang menghuraikan kepentingan mentaati pemerintah: “Wahai orang beriman! Taatilah Alllah dan taatilah Rasul dan ulil amri (pemerintah) dalam kalangan kamu.” (Al-Nisa’: 51)

Justeru, dalam menghadapi COVI1D-19 ini, ia memerlukan kerjasama semua pihak untuk menggembleng tenaga demi kestabilan negara dan kesihatan masyarakat.

“Dalam keadaan sekarang, tidak perlu menuding jadi menyalahkan sesiapa dan menyalahkan mana-mana pihak kerana ia tidak akan membawa sebarang kebaikan malah menambahkan lagi kebvrukan,” katanya.

Memadai dengan meneruskan usaha yang tidak putus-putus untuk melindungi keluarga dan masyarakat daripada dijangk1iti w4bak, selain terus istiqamah dan berdoa supaya dikurniakan kesembuhan dan memastikan keadaan di seluruh dunia pulih sepenuhnya selepas ujian yang hebat ini.

Firman Allah SWT: “Dan tolong-menolonglah kamu dalam kebaikan dan ketakwaan dan jangan tolong-menolong dalam perbuatan d0sa dan pel4nggaran serta bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya amat berat az4b-Nya.” (Al-Maidah: 5)

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Be the first to comment on "[VIDEO] Hasil Kajian Saintis Amerika..SubhanAllah!!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*