Ustaz Abu Syafiq ‘komen’ pula pasal juadah berbuka disedia KKM

Sebelum ini Pendakwah bebas yang dikenali sebagai Abu Syafiq memaklumkan bahawa laman Facebooknya telah dig0dam pihak tertentu.

Ini setelah laman itu meninggalkan komen yang mengkafi1rkan seorang lagi pendakwah bebas, Ebit Lew, berdasarkan gambar tangkap layar laman berkenaan hari ini.

“Penting. Page Facebook saya kena godam. Ustaz Abu Syafiq Al-Asy’ary atas nama Ustaz Abu Syafiq Al-Asy’ary.

“Harap maklum. Saya Ahli Sunnah wal Jamaah, tidak kafi1rkan orang Islam. Harap maklum,” kata Abu Syafiq dalam satu teks pesanan kepada Malaysiakini

Komen Makanan 

Ramai maklum yang Abu Syafiq,  sedang “menjalani kuarantin” selepas pulang dari Turki. Hari ini beliau memuat naik satu video mengulas kualiti makanan yang di sediakan oleh kerajaan Malaysia kepada mereka yang dikuarantin

Melalui rakaman tersebut, Abu Syafiq menujukkan beberapa jenis juadah untuk berbuka puasa yang mengandungi nasi, 4 jenis lauk, sayur, sup, sambal kek, epal, dan beberapa jenis kuih yang kelihatan sangat menyelerakan. Juadah tersebut disediakan oleh kerajaan untuk mereka yang baru balik dari luar negara ketika kuarantin

Abu Syafiq juga menyoal kenapa kerajaan Malaysia menyediakan makanan yang sedap-sedap dan berkhasiat. Maksud beliau mungkin ingin menyindir segelintir kluster kayangan sebelum ini mempersoalkan kualiti maknan yang disedikan oleh KKM

Kluster kayangan cerewet makan

Isu melibatkan kluster kayangan hangat dibincangkan di laman sosial. Hal ini berikutan heboh baru-baru ini wujud layanan istimewa terhadap kluster kayangan yang disifatkan sebagai kelas pertama kerana ditempatkan di hotel mewah.

“Kau tengok betapa cerewetnya Kluster Kayangan ni! Menyusahkan,” tulis Zulfadhli tanpa menjelas lanjut.

Berdasarkan keterangan gambar, Blok C dikenal pasti menempatkan kaum lelaki di lebih 30 bilik dengan catatan keperluan diet harian mereka yang sedikit sebanyak menarik perhatian warga maya.

Kebanyakan mereka merasakan tidak timbul isu memandangkan perkara sama turut dilakukan terhadap pihak yang dikuarantin di hospital kerajaan mahu pun swasta.

“Alahan bukan cerewet. Memang biasa kakitangan macam jururawat, doktor akan tanya lanjut mengenai alahan makanan, ubat dan sebagainya.

“Tak makan pedas atau daging kambing bukan isu besar,” tulis Dila, yang pernah menempuh pengalaman di kedua-dua hospital.

Sementara itu, beberapa pihak tampil menjelaskan kepentingan memberitahu alahan diri seseorang kerana khuatir melanggar “pantang” yang boleh mendatangkan risiko kesihatan.

“Elok bagitahu. Orang alahan jangan buat main. Anak buah (saya) alah kacang saja pun, kalau termakan mesti sesak nafas terus. Orang tak makan pedas ada sebab gastrik kot,” tulis Heiapeni.

“Sesetengah itu rasa logik kot. Mana tahu makanan ada alahankah akan (menyebabkan) mati bukan sebab Covid-19 tapi sebab alahan, tidakkah satu kerja nak menjawab,” tulis Aku Murung.

Ramai warga maya menyedari bahawa hantaran itu tidaklah seperti mana “cerewet” yang diperkatakan Zulfadhli, namun tumpuan ramai terarah kepada penghuni C106 yang meminta “nasi lebih”.

“Yang minta nasi tambah itu. Mereka ada selera juga. Hahaha tergelak kecil aku di situ,” tulis Anne for Anesthetic.

“Nasi lebih dengan tambah satu makanan itu lebihlah. Yang lain boleh terima lagi,” tulis Shazmiershah90.

VIDEO

'komen' makanan KKMustaz abu syafiq beri 'komen' pasal juadah berbuka disediakan oleh Kerajaan Msia

Posted by Resep enak on Saturday, April 25, 2020

Abu Syafiq sebelum ini mengeluarkan beberapa kenyataan yang dikatakan ditujukan buat Ebit Lew, selepas Ebit memberi bantuan kepada satu keluarga di Kedah baru-baru ini.

Abu Syafiq mempertikai tindakan memuat naik gambar dan video orang miskin di media sosial yang menurutnya memalvkannya dan membuka ai1b serta haram di sisi Islam.

Berdasarkan carian  sebentar tadi, laman Facebook Ustaz Abu Syafiq Al-Asy’ary sudah tidak dapat ditemui buat masa ini.

‘Hang Toksah Cari Gaduh La’ – Sharnaaz Ahmad mula bersuara

Niat Ustaz Ebit Lew menyalurkan bantuan untuk mereka yang memerlukan tanpa mengira bangsa dan agama dicemari dengan suara sumbang yang tidak berpuas hati dengan pendakwah itu. Atas nasihat polis, Ustaz Ebit tidak akan lagi turun padang menolong fakir miskin. Pelakon Sharnaaz Ahmad menyatakan sokongan untuk Ustaz Ebit dan turut memberi am4ran buat pengkriti1k.

Pesanan buat Ustaz Ebit Lew, Abu Syafiq

Menurut Sharnaaz menerusi video di saluran Youtubenya, kerja-kerja amal dilakukan ramai pihak bergantung kepada niat dan nawaitu masing-masing. Apa yang kurang disenanginya adalah timbul kecaman terhadap mereka yang melakukan kerja kebajikan sebegitu.

Individu yang sebelum ini mengecam Ustaz Ebit Lew memuat naik foto dan video fakir miskin dan melabel perbuatan tersebut sebagai haram turut menjadi isu utama diutarakan Sharnaaz.

Hang toksah cari gadvh la musi1bat oi. Kalau aku yang bvta perut (tidak arif) hal agama pergi sound dia (Ustaz Ebit) tak kenalah, sebab aku sendiri pun jah1il. Sejahi1l-jahi1l aku pun aku tau apa yang dia (Ustaz Ebit) lakukan tu ke arah kebaikan.

Aktor yang dikenali sebagai antara yang lantang menyuarakan pendapatnya berkenaan pelbagai isu ini juga meluahkan sokongan buat Ustaz Ebit.

Buat Ustaz Ebit, aku memang respect dekat hang! Jangan pedulikan pada musi1bat-musi1bat yang tidak puas hati. Apa yang hang buat ni ustaz, bukan setakat bangsa Melayu beragama Islam saja bangga, agama lain pun pandang tinggi dekat hang. Teruskan ustaz. Ustaz Ebit Lew, wa sayang sama lu.

“Kepada Ustaz makan kuaci, hang mau jaga” kata Sharnaaz lagi

 

Sumber: musang viral

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak! 

Be the first to comment on "Ustaz Abu Syafiq ‘komen’ pula pasal juadah berbuka disedia KKM"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*