Cor0na Merobek P4ru-P4ru’ – Peluang Hidup 50-50, Bekas Pes4kit Kongsi Der1ta Positif Tahap 5

Seorang wanita kongsi pengalamannya disahkan pos1tif C0v1d-19 tahap 5 dimana dia terpaksa melalui saat-saat getir berhadapan dengan m4ut. Pada awalnya, doktor mengesahkan dia mempunyai peluang hidup 50-50 kerana v1rus tersebut sudah memasuki ruangan p4ru-p4ru sejak awal tanpa dikesan. Namun siapa sangka berkat doa dan semangat yang dibawa, wanita ini berjaya sembuh dari v1rus ini.

Berpelvh-pelvk, ses4k nafas, lembik..

Untuk dikenang satu hari nanti

DIARY BEKAS PEs4kitC0v1d-19

Ramai yang bertanya BILA DI MANA dan BAGAIMANA kami dij4ngkiti v1rus si cor0na yang ditakuti oleh semua orang di dunia hari ini. Saya tiada jawapan untuk semua soalan itu. Semuanya bermula pd 10/3, saya mengadu kepada kakak (anak perempuan saya) tekak saya tidak selesa. Apa jua yang saya makan tidak dapat merasa, tak boleh menilai makanan, takda rasa. Saya tak dapat merasa manis masin @ tawar. Semua makanan rasa hambar. 18/3 saya dem4m di sebelah malam (saya anggap ini biasa bagi pes4kitSLE selalu demam sebelah malam) dan saya mengalami kesukaran bernafas and s4kittekak. Pada 19/3 pagi saya masih demam dan anak bergegas menghantar saya ke h0spital.

Saya ke h0spital dengan ditemani Hakim (anak saya) dan kakak. Suami saya tidak dapat hantar kerana dia juga tidak berapa sihat. Selepas tiba di h0spital saya diperiksa dengan terperinci di bahagian saringan dan mengesyaki mengalami dem4m d3nggi tetapi keadaan pernafasan saya tidak stabil dan terus dihantar ke red zone bahagian decon unit kecemasan & tr4uma pada jam 12 tenghari kerana suspek C0v1d-19. Badan saya berpeluh-peluh luar biasa dan sesak nafas, saya mvntah-mvntah sehingga lembek di situ lalu saya di beri bantuan oxygen yang semakin berkurangan di dalam bdn. Saya tidak tahu apa yang berlaku.

Kemudian sa ya hanya mendengar Dr berkata puan rehat ya… kami nk intub4te puan & tidurkan puan. Dan selepas mendengar kata-kata itu saya sudah tidak sedar. Menurut kakak selepas maghrib saya telah fully intub4ted dan anak-anak saya balik ke rumah hanya selepas saya ditolak dari red zone ke bilik isolasi 1CU jam 2 pagi pada 20/3. Menurut kakak, keadaan sy krit1kal. 21/3, Dr off sedation kerana badan saya memberi respons ketika d1suction membuang kahak, rupa2nya si cor0na cuba merobek p4ru-p4ru saya dan mungkin dia telah menumpang lebih awal di tubuh badan saya tanpa saya ketahui. Keadaan ketika itu 50:50.

Dan pada hari ini juga saya disahkan P0s1tive C0v1d-19 (stage 5). v1rus yang amat ditakuti orang diseluruh dunia itu ada didalam tubuh saya. Maka saya menjd patient pertama P0s1tive C0v1d-19 di icu HEBHK ini.

Suami dan kakak positif

Kakak hampir pengsan ketika mendapat panggilan mengenai berita ini dan semua ahli keluarga menjadi sangat sedih ketika itu apabila saya disahkan P0s1tive, pihak h0spital telah menelefon kakak supaya semua ahli keluarga di rumah hadir untuk ujian saringan. Maka kesemuanya (kakak bersama suami & ank mereka berusia 3 tahun,suami saya ,anak lelaki saya & seorang anak saudara perempuan yang kebetulan sedang bercuti di Kluang) hadir ke h0spital pada 9 malam dan saringan berakhir jam 4 pg (22/3). Pada 23/3 jam 3pm, kakak mendapat panggilan telefon dari pejabat kesihatan kluang supaya bersiap sedia utk dijemput oleh ambulance ke h0spital kerana keputusan dia P0sitive. Pada malam pula keputusan suami saya juga P0sitive dan sekali lg ambulance datang menjemputnya.

Keputusan bagi yang lain-lain adalah negative dan mereka hanya perlu kuarantin di rumah. Alhamdulillah. Pada malam itu juga unit kebersihan pejabat kesihatan kluang datang mensteril n disinfeksi seluruh kawasan luar dan setiap ruang didalam rumah. Akhirnya kakak & suami saya ditempatkan di wad yang sama w4d 8A h0spital Kluang. Maka bermulalah episod mereka sebagai pes4kitC0v1d-19. Pada mulanya mereka akan dihantar ke pusat C0v1d-19 permai JB tetapi memandangkan hosp kluang telah dijadikan pusat C0v1d-19 dan saya pula berada di bilik isolasi 1CU maka kami ditempatkan bersama di HEBHK. Keadaan saya stabil (info dr kwn2 kakak) keajaiban berlaku dan dgn ketentuan Nya.. kun fa ya kun…saya tersedar lebih awal dari waktu yang ditetapkan oleh Dr.

Pada 24/3 saya tersedak dan badan saya memberi respons untuk sedar dan bernafas sendiri, tiub didalam mulut dan badan saya dikeluarkan dan segala wayar yang melengkar di tanggalkan. Disebelah petangnya saya fully extub4ted, Dr memasang venturi mask untuk membantu saya bernafas. Ini bermakna saya hanya koma selama 6 hari sahaja. Allah SWT telah memberi pinjam kekuatan kepada saya. Syukur kehadratNya, sesungguhnya Engkau lah tuhan bagi segala dzat. Walaupun saya dah fully extub4ted saya masih lagi di 1CU, terlantar letih dan separuh sedar tetapi waktu ini saya telah dapat mendengar alunan bacaan alquran yang dipasang di dalam wad 1CU dan suara-suara jurur4wat & Dr yang memberi semangat. Dr juga telah meleraikan segala ikatan di tangan n kaki saya. Menurut kwn kakak, ketika jururawat memberitahu kakak dan suami juga dlm wad. Didalam keadaan separuh sedar saya menangis. Pada 27/3 Dr telah menggantikan bantuan oksigen saya kepada nasal prong, walaupun masih lagi separuh sedar saya telah dapat membuka mata. 9 hari di w4d 1CU. Akhirnya pada tengahari hari ke10, 28/3 saya ditolak ke wad biasa w4d 6A.

Tr4uma dengan apa terjadi

Apabila kakak mendapat berita saya berada di wad 6A. Pada petang hari yang sama dia mohon dipindahkan dr w4d 8A ke 6A untuk membantu menjaga saya. Keadaan dia sangat baik, symptoms C0v1d kakak hanyalah batuk yg ringan & dry mouth (class 2). Jadi dia dpt meringankan masalah sy kerana ketika itu tiub urin msh terpasang dan sy msh lg memakai diaper keadaan sy masih lagi separuh sedar & mamai sehingga sy cuba menarik segala tiub yg msh ada di badan ketika itu. Fikiran sy juga terganggu seolah2 msh tr4uma dgn apa yg tlh terjadi. Menurut kakak saya perkara2 pelik dan pertuturan saya sukar utk difahami. Aturan Allah sgt menakjubkan. Apabila tiba di w4d biasa Dia permudahkan urusan sy. Kakak banyak membantu menguruskan diri saya dari separuh sedar sehingga saya benar-benar sedar. Walaupun keadaan msh lemah dengan bantuan oxygen melalui nasal prong, sy mula bersolat duduk di atas katil . Progress diri sy sgt cpt.. sy yakin Allah bersama sy.

Pada 31/3, kakak membuat saringan @ swab test yang ke2. Saya tidak mahu manjakan diri saya lagi dgn bantuan dia. Saya belajar berjalan dengan bantuan kakak sehinggalah saya bole berjalan sendiri perlahan2 tanpa bantuan. Saya membuat latihan suara kerana pertuturan saya masih tersangkut2 dan tak lancar dan mencungap2 ketika berckp. Muka dan badan sy juga msh b3ngkak. 1/4 Astaghfirullah alazim aladzi laaillaaha illa huwalhayul qayummu wa atubuu ilaih( aku mohon keampunan kpd Allah yg maha agung, tiada tuhan selain Dia yang maha hidup dan memelihara kehidupan dan aku bertaub4t kpd Nya). Hari ini tiub oxygen (nasal prong) saya pula ditanggalkan.. Alhamdulillah saya dapat bernafas bebas sendiri. Saya dan suami berhubung melalui video call setiap hari, saling memberi kabar masing2..suami sy semakin sihat, batuknya telah berkurangan (class 3). Hari ini saya mula mendapat simptom ke 3 iaitu batuk n selsema.

3/4 Alhamdulillah.. kami mendpt khabar gembira keputusan swab kakak negatif,dia telah bebas dr si cor0na.. keberkatan hari jumaat.. walaupun berita gembira sy berasa sgt sayu kerana kakak tidak bole tinggal bersama sy lg disini. Terima kasih kakak jaga ibu sepanjang bersama di wad. Semoga urusan kakak n keluarga terus dipermudahkan Allah swt. Ibu sayang kakak lillahitaala..Luka2 didalam mulut masih lg pedih & kebas. 6/4 hari ke 19 saya di h0spital. Tiada aktiviti lain sepanjang di w4d selain menambah masa ‘Me time’ bersama Allah swt. 7/4 Laillhailaanta subhanaka inni kuntu minazzalimin (tiada tuhan melainkan engkau(ya Allah)!Maha suci Engkau, sesungguhnya aku adalah dari pada org2 yg menganiya diri sendiri)

Kalimah yg sering bermain dibibir x kira waktu. Saya dan suami masih lagi di w4d masing-masing. Suami saya masih menunggu keputusan swab yang telah dibuat beberapa hari yang lepas. Saya? Alhamdulillah kekuatan bdn sy meningkat 80%..suara sy msh sama..masih belum kuat seperti biasa.

Akhirnya bebas cor0na

Pada pagi ini juga Dr mengambil sample(swab) yg ke2.. harapan menggunong agar ujian ini negative. Pada malamnya suami say adipindahkn dr w4d 8A ke 8B. Keputusan saringan ke2 dia masih P0sitive. Pada hari ini juga diet saya berubah dari bubur kepada nasi.. Alhamdulillah syukur atas nikmatnya. 9/4 Aauzubikalim4tillahi tammatti min syarimahalak.(aku berlindung dgn kalimah2 Allah yg sempurna dari kejahatan makhluknya). Routine hari ini tiada perubahan..solat dhuha taub4t dan aktiviti membaca alquran sbg latihan mendpt suara. Berkat hari nisfu syaaban, Dr datang dengan membawa berita gembira. Keputusan swab sy adalah negative.. subahanallah Allahuakbar.. Alhamdulillah saya dapat pulang ke rumah hari ini dan menyambung kuarantin dirumah. Saya dah bebas dr si corona. Alhamdulillah syukur syukur syukur yg amat sgt. Pada 14/4 suami sy disahkan negative C0v1d-19.. dgn SOP br suami sy tidak dibenarkan balik dan terpaksa meneruskan kuarantin nya di h0spital.. Alhamdulillah..Terima ksh ya robb. Akhirnya suami saya dibenarkan pulang pd 29/4 setelah 38 hari berada di wad dan menyambung kuarantin 14 hari lagi di rumah.

Syukur pada mu ya Allah akhirnya kami berkumpul semula?dan in sha Allah dpt bersama2 menyambut hari raya. Saya amat redho dgn ujian ini dan terima ksh kpd Allah.. Engkau yg menyedarkan aku yg sering alpa sebagai hambaMu. Semoga sy dan keluarga terus di dlm peliharaan, lindungan n ksh syg Allah swt. Ucapan terima kasih yg tidak terhingga kpd semua staff 1CU dan staff wad 6A,8A n 8B HEBHK yg sgt cemerlang & berdedikasi dalam merawat serta menjaga pes4kit. Tidak lupa juga kpd semua frontliners di hosp kluang & di mana jua mereka berada. Semoga mereka terus diberi kesabaran yg tinggi,dimewahkan rezeki dan dilindungi Allah swt setiap waktu. Sy juga mendoakan semua pes4kitC0v1d-19 dan semua rakyat Malaysia bebas dari v1rus cor0na. Kini yg berlegar diminda bagaimana penerimaan rakan taulan, saudaramara dan org sekeliling terhadap kami yg pernah menjd pes4kitC0v1d-19 walaupun telah bebas dari v1rus cor0na, v1rus yg digeruni dan telah menggegarkn dunia dgn kem4tian yg ramai.. wallahualam. Terima kasih kerana sudi membaca catatan yg agak pjg ini hingga ke noktah terakhir.

Apa pendapat anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen dan Share Ya. Terima Kasih ! 

Sumber :Hanizah Abdul Karim/OhBulan

Be the first to comment on "Cor0na Merobek P4ru-P4ru’ – Peluang Hidup 50-50, Bekas Pes4kit Kongsi Der1ta Positif Tahap 5"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*