Selepas jatuhkan hvkuman, Doa hakim ini buat ramai sebak

HAKIM Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Azman Abdullah, hari ini, mendoakan agar Allah SWT menempatkan roh mngsa keb4karan Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di syurga.

Beliau mendoakan sedemikian selepas menjatuhkan hvkuman p3njara terhadap seorang remaja lelaki berusia 19 tahun yang disabitkan kes4lahan membvnuh 23 individu dalam trag3di menyayat hati yang berlaku hampir tiga tahun lalu.

“Saya doakan roh yang meni1nggal dunia dicucuri rahmat Allah SWT dan menjadi ahli syurga. Begitu juga ibu bapa mereka,” katanya.

Keputusan itu dibuat selepas berpuas hati pihak pend4kwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan munasabah.

Beliau berkata, remaja itu dijatvhi hvkuman p3njara sehingga tempoh mendapat pengampunan Yang di-Pertuan Agong (YDPA) mengikut Seksyen 97(1) Akta Kanak-kanak 2001 kerana ketika kejadian tertudvh berusia 16 tahun.

“Dengan ini saya di bawah kuasa peruntukan yang ada, kamu didapati bers4lah dan memerintahkan dip3njara selama diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong.

“Terpulang kepada YDPA untuk menyatakan syarat ke atas tah4nan itu dari semasa ke semasa,” katanya.

Sementara itu, di Kota Bharu, Kelantan, ibu kepada Allahyarham Muhammad Danieal Md Amin iaitu salah seorang m4ngsa kebakaran itu berkata, keputusan mahkamah itu setimpal dengan perbuatan dilakukan tertvduh dan berharap dia berubah menjadi insan baik dan berguna.

Surianty Mohamed, 42, berkata, semua orang tidak pernah lari daripada membuat silap dan dia sudah lama memaafkan tertvduh.

Katanya, walaupun dia tidak hadir untuk mendengar hvkuman yang dijatuhkan mahkamah, namun keluarga waris mngsa terdekat memaklumkan perkembangan dari semasa ke semasa mengenai perbicaraan kes itu melalui WhatsApp.

“Sejak dari awal lagi saya sudah memaafkannya kerana sesama manusia tidak elok kita menyimpan d3ndam lagipun anak saya sudah tenang berada di sana (syurga Allah),” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Bunut Payong, hari ini.

Katanya, dalam ingatannya tidak pernah sesaat pun dia melupakan kenangan yang ada bersama dengan anak sulungnya itu, malah dia sempat menunaikan permintaan terakhir arwh yang ingin makan ayam madu dari air tangannya.

Dalam kejadian 14 September 2017, seramai 21 pelajar dan dua guru pusat tahfiz terk0rban selepas terper4ngkap di tingkat tiga asrama pusat tahfiz berkenaan yang terb4kar.

Peguam tertuduh failkan rayuan

KUALA LUMPUR – Peguam yang mewakili seorang remaja lelaki yang didapati bers4lah oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini atas tudvhan membvnuh 23 pelajar dan guru Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah, September 2017 lalu akan memfailkan rayvan terhadap k3s tersebut.

Haijan berkata, pihaknya akan memfailkan rayuan kepada mahkamah rayuan bermula hari ini dalam tempoh 14 hari dan akan mengikuti prosedur seperti yang ditetapkan mahkamah.

Ketika ditanya media reaksi anak guamnya selepas hukvman dijatvhkan terhadap remaja itu, Haijan berkata sudah tentunya sedih.

Sementara itu, Timbalan Pendakwa raya Julia Ibrahim berkata, beliau amat berpuas hati dengan keputusan yang ditetapkan mahkamah hari ini.

“Kita terima keputusan itu sebab kita sudah melakukan yang terbaik untuk k3s ini dan Alhamdulillah hari ini selesai,” katanya kepada media.

Julia berkata, sekarang pihaknya hanya menunggu peringkat rayuan daripada pihak pembelaan.

Sumber : MB

Be the first to comment on "Selepas jatuhkan hvkuman, Doa hakim ini buat ramai sebak"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*